Net als in ons land zijn het in Nederland de gemeenten die mogen bepalen wat de parkeertarieven zijn op de openbare weg. Nu komt er een nieuwe mogelijkheid bij voor die gemeenten: ze mogen vanaf 2023 lagere parkeertarieven rekenen voor "schone auto's" om "te werken aan schone lucht en minder verkeersherrie in hun stad of dorp", aldus staatssecretaris voor Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen. Onder 'schone auto's' verstaat men elektrische of waterstofauto's, hybrides of andere zuinige auto's worden niet meegeteld.
Vrije keuze voor de gemeenten
De manier waarop deze parkeerkorting wordt gegeven, is ook vrij te bepalen door de gemeenten. Ze kunnen spelen met de tarieven langs de weg en op parkeerterreinen, of met de parkeervergunningen voor bewoners. Ook over de hoeveelheid van de korting mogen de gemeenten volledig zelf beslissen. Het is natuurlijk geen verplichting, de Nederlandse gemeenten kunnen ook beslissen om geen korting te hanteren voor EV's.
Wie rijk is, betaalt minder
Met deze maatregel wil Nederland dus de omschakeling naar 'schone' auto's versnellen door de gemeenten een extra stimuleringsmiddel aan te reiken. Het doel is om alle auto's op de weg emissieloos te krijgen tegen 2050. Anderzijds zorgt deze maatregel voor een (nog) grotere kloof tussen lage en hoge inkomens, aangezien autobezit hierdoor goedkoper wordt voor zij die een elektrische wagen kunnen betalen of aangeboden krijgen van hun werkgever, terwijl zij die het budget niet hebben voor een EV gedwongen worden hogere tarieven te betalen. Het is dus belangrijk dat er snel een goedkoper aanbod komt van elektrische wagens om deze kloof weer te dichten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!