Het schrikbeeld van Euro 7 deed de vrees ontstaan dat constructeurs tegen 2026 enorme investeringen zouden moeten doen in afwachting van 2035, het moment waarop de Europese Commissie de verkoop van verbrandingsmotoren wil verbieden. Het ziet er echter naar uit dat de Europese autoriteiten vonden dat ze voorzichtig moesten zijn: "in het licht van de huidige geopolitieke en economische omstandigheden is een laatste herziening uitgevoerd". Dat staat in een document dat Poltico heeft verkregen. We kunnen dan ook minder strenge normen verwachten. En dus minder investeringen voor constructeurs in de toekomst.
9 november
De definitieve tekst van de nieuwe emissieregels voor auto's en bestelwagens was gepland voor 28 oktober. Hij zal uiteindelijk op 9 november worden gepubliceerd (tenzij er nog meer vertraging optreedt). De regels moeten op 31 december 2025 in werking treden. Dat geeft de constructeurs drie jaar de tijd om hun motoren en voertuigen aan te passen aan de nieuwe Europese normen. Nu de regelgeving kennelijk is afgezwakt, moet de uitdaging haalbaar zijn tegen een redelijke kost. Genoeg om de dieselmotor te redden en een veralgemeende elektrificatie te vertragen?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!