Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / Euro 7: nog steeds in het ongewisse, toekomst van diesels onzeker

Geschreven door Olivier Duquesne op 27-09-2022

In principe wordt op 31 december 2025 de Euro 7-norm van kracht. Alleen heeft Europa nog altijd niet bekendgemaakt wat die nieuwe milieunorm voor auto's precies inhoudt…

In 2025 moet de Euro 7-norm van kracht worden, maar wat die precies inhoudt, blijft vaag. De bekendmaking wordt immers keer op keer uitgesteld. Dat had al moeten gebeuren in 2021, maar tot op heden weten we nog altijd niets. Behalve geruchten, bijvoorbeeld over het opvangen van stof dat vrijkomt tijdens het remmen, en over een vereiste voorverwarmingstijd voor diesels, die de commerciële ondergang van dit type motor betekent. Europa wil de pollutie door auto’s met een verbrandingsmotor drastisch verlagen ten opzichte van Euro 6d, maar over hoe dat moet gebeuren, heerst een en al onzekerheid. Tot groot ongenoegen van de constructeurs die door dat gebrek aan cijfers niet kunnen anticiperen op alle te nemen maatregelen.

LEES OOK De Euronorm van je auto kennen

31 december

De overschakeling op Euro 7 voor nieuwe modellen moet uiterlijk op 31 december 2025 voltooid zijn. Met andere woorden: alle nieuw gehomologeerde modellen zullen er vanaf 1 januari 2026 aan moeten voldoen. En vanaf 2027 is dat het geval voor àlle nieuw verkochte auto's. Wachten tot 2023 om de normen bekend te maken waaraan moet worden voldaan, zal de constructeurs een zeer strak schema opleggen. Hun Europese vereniging, ACEA, oefent druk uit op de Europese Commissie om tot een politiek akkoord te komen. Zij heeft van de gelegenheid gebruikgemaakt om voor 2026 industrieel haalbare niveaus aan te geven: vermindering van de uitstoot van NOx van dieselmotoren met 50% en van benzinemotoren met 40%. De organisatie is minder overtuigd van het opvangen fijnstof dat vrijkomt bij het remmen, omdat dat ook gevolgen zal hebben voor elektrische auto's.

Minstens hybride

Het is duidelijk dat elektrificatie voor verbrandingsmotoren veralgemeend zal worden, waarbij hybridisatie vanaf 2026 bijna verplicht wordt. Desondanks zouden dieselmotoren op een zijspoor kunnen worden gezet. De technologieën die moeten worden toegepast om aan de veel strengere eisen dan Euro 6d te voldoen, zijn zo complex en duur, zelfs met elektrische ondersteuning, dat het onmogelijk is ze tegen een aanvaardbare prijs te verkopen. Diesel zou dus weleens kunnen verdwijnen met Euro 7.

Zondebok

Dit type motor, uitgevonden door Rudolf Diesel, is nochtans niet altijd de zondebok geweest. Tot tien jaar geleden werd diesel zelfs opgedrongen door middel van stimuleringsmaatregelen, om de CO2-uitstoot terug te dringen. Nu is diesel in ieder geval op middellange termijn gedoemd, als gevolg van lokale besluiten om diesels in Brussel (in 2030) en in andere Europese steden te verbieden. En in 2035 zal Europa de verkoop van nieuwe auto's met verbrandingsmotor, zowel op diesel als op benzine, verbieden. Dan blijven alleen tweedehandsauto's over voor wie wil ontsnappen aan de volledig elektrische auto, hoewel er geen garantie is dat je daar dan overal mee zult kunnen rijden.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten