Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / Ferrari wint zaak tegen Mansory

Geschreven door Frédéric Kevers op 02-11-2021

Ferrari klaagde Mansory aan voor het kopiëren van het ontwerp van de LaFerrari FXX K. En de Italiaanse fabrikant won. Moeten we hier blij mee zijn?

De beroemde tuner Mansory is schuldig bevonden aan het te nauw namaken van elementen van het Ferrari LaFerrari FXX K ontwerp voor zijn 4XX Siracusa model, gebaseerd op de 488 GTB. Zal de overwinning van Ferrari een precedent scheppen dat de rechten zal herdefiniëren van tuners en bodykit-specialisten, die zich vaak laten inspireren door de iconische modellen van de constructeurs?

Mansory 4XX Siracusa

Geïnspireerd maar niet gekopieerd

Uit de details van de zaak blijkt dat Ferrari vond dat sommige details van de Mansory 4XX Siracusa bodykit te dicht aanleunden bij het ontwerp van de hypercar van de Italiaanse fabrikant, de LaFerrari FXX K. Meer specifiek heeft de klacht van Ferrari betrekking op een gedeelte van de motorkap en de voorbumper in de vorm van een V dat te dicht bij het ontwerp van de FXX K ligt.

In de praktijk schept de rechtszaak een precedent dat tuningspecialisten zich kunnen laten inspireren door de stijl of stylingdetails van bestaande modellen, maar deze niet kunnen kopiëren of een te nauwe interpretatie ervan kunnen nabootsen. De vraag is hoe ver tuners mogen gaan. Ferrari zegt niet of het bezwaar heeft tegen de vorm van de kit of de mogelijke aerodynamische werking ervan. Is het het kopiëren van de vorm of de functie of beide dat het probleem is?

Ferrari LaFerrari FXX K

Gaat Ferrari te ver?

In absolute zin is het begrijpelijk dat Ferrari zijn intellectuele eigendom wil beschermen, vooral met betrekking tot de LaFerrari FXX K, die in feite een ontwikkelingsmodel van de Italiaanse fabrikant is, waarvan het gebruik is voorbehouden aan het circuit en waarvan de klanten niet volledig eigenaar zijn, aangezien Ferrari in feite het gebruik van deze 32 auto's, die meer dan 2 miljoen euro kosten, op het circuit en in een kader van de fabrikant verkoopt.

Het zich laten inspireren door, of zelfs "kopiëren" van de ontwerpen van de meest emblematische auto's van de prestigemerken heeft altijd deel uitgemaakt van de modus operandi van tuningspecialisten. Als we denken aan de Novitec 720S N-Largo, die de stijl van de McLaren 720S GTX en Senna mixt, of de kit van DarwinPro Aerodynamics om een 720S om te toveren in een Senna, kunnen we ons afvragen of Ferrari de grenzen niet een beetje te ver heeft opgerekt.

Iedereen herinnert zich de fender flare kits met de 'Testarossa achtige' vinnen die floreerden in de jaren 80 en 90, soms zelfs op Porsches. Misschien protesteert Ferrari deze keer omdat het basismodel een recente Ferrari is en met de juiste voorbereiding van de motor en een aerodynamische kit vergelijkbaar met de FXX K, zouden klanten een steigerend paard auto kunnen bezitten die bijna net zo goed is als de 'track' LaFerrari voor veel minder geld.

Tot slot, om een beetje lichtzinnigheid toe te voegen, zouden we oprecht willen dat Ferrari erin geslaagd was om de gebruikelijke Mansory-afschuwelijkheden van haar modellen - en die van de concurrentie - te verbannen, in plaats van ze aan te klagen voor een van de weinige Mansory-kits die werkelijk een lust voor het oog zijn.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten