Jaguar Land Rover (JLR) heeft een aantal klachten ingediend in verband met copyright en oneerlijke concurrentie bij een Chinese rechtbank in het district Chaoyang, aan het adres van Jiangling Motors, dat eigenaar is van het merk Landwind. Het design van de SUV Landwind X7 zou te dicht aanleunen bij dat van de Range Rover Evoque, die eveneens verkocht wordt in China. Dergelijke kopieerpraktijken zijn niet ongewoon in China. Vaak wordt er maar lauwtjes gereageerd op de kopieën en beperken de reacties zich enkel tot irritaties achter de schermen of uitingen van verontwaardiging via diplomatieke weg. Maar JLR wil een stap verder gaan en daagt Jiangling Motors in China voor de rechter.
Juridische en commerciële inzet
De beslissing van JLR – en bij uitbreiding van zijn Indische eigenaar Tata Motors – is gedurfd, want een Chinees bedrijf aanvallen op eigen grondgebied is niet zonder gevaar. Eerst en vooral is er op commercieel vlak het risico dat het Chinese cliënteel zich tegen Jaguar, Land Rover en Range Rover zou keren. En ten tweede participeert de lokale overheid vaak in bedrijven of hun afdelingen. Zo is Landwind een merk dat ontstaan is uit een joint venture tussen Jiangling Motors Corporation en Changan Auto, een Chinees staatsbedrijf...
Precedent
Het is nog niet zeker of de actie die ondernomen werd door Jaguar Land Rover, iets zal opbrengen. Want een Chinese autoconstructeur aanvallen komt overeen met het aanvallen van het politiek-economische systeem dat door Peking ingesteld werd. Als JLR daarentegen zou zegevieren, dan zouden andere internationale constructeurs wel eens hetzelfde kunnen doen. Volgens Chen Jihong, een advocaat van het kabinet van de Zhong Lun Law Firm van Peking, die geïnterviewd werd door persagentschap Reuters, zou een overwinning van JLR het respect voor intellectuele rechten in China ten goede komen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!