Europa heeft vol ingezet op de elektrificatie van het wagenpark en verbiedt de verkoop van nieuwe auto's met verbrandingsmotor vanaf 2035. Als overgangsmaatregel wordt de Euro 7-norm van kracht vanaf 2025, een verstrenging die de verontreinigende stoffen in de uitlaatgassen verder wil reduceren. Maar die nieuwe uitstootnorm stuit op verzet binnen de Europese Unie: er zijn 8 EU-landen die de hoge kosten van de Euro 7-omslag laken, vooral omdat het milieuvoordeel te verwaarlozen zou zijn. Bij die 8 landen tellen we ook Europese zwaargewichten zoals Frankrijk en Italië.
LEES OOK Hoe zit het intussen met e-fuels, eigenlijk?
Spanje kwam met een concreet tegenvoorstel, dat de invoering van de Euro 7-norm met 24 maanden zou uitstellen voor personenauto's en bestelwagens en zelfs 48 maanden voor bussen en vrachtwagens. Ze stellen ook voor om de emissiegrenswaarden te herbekijken.
Auto wordt onbereikbaar voor gezinnen
In principe zijn de landen die tegen de Euro 7-norm zijn zoals die nu gedefinieerd is, van mening dat de kosten om verbrandingsmotoren aan de norm te laten voldoen veel te hoog zijn in vergelijking met de werkelijke winst op het gebied van CO2- en verontreinigende emissies. De invoering van Euro 7 zou voor een aanzienlijke stijging van de verkoopprijs van auto's zorgen, vooral van de compactere modellen. En dat zou het de Europese gezinnen met beperkte financiële slagkracht nog moeilijker maken zich een auto aan te schaffen.
Dat standpunt wordt ook verdedigt door Carlos Tavares, de CEO van de Stellantis-groep.
Water aan de lippen van de Europese autoconstructeurs
De kosten die gepaard gaan aan de ontwikkeling van verbrandingsmotoren die voldoen aan de nieuwe Euro 7-norm, brengen een heleboel Europese constructeurs in nauwe schoentjes. De gedwongen transitie naar de elektrische auto kost reeds handenvol geld, terwijl de 'oneerlijke' concurrentie met China en de Verenigde Staten eventuele winstmarges afroomt.
De Europese constructeurs zetten volop in op betaalbare EV's met een aanschafprijs onder de 25.000 euro, maar krijgen het commerciële model moeilijk levensvatbaar zonder aanpassingen door Europa. Vooral omdat het alternatief, goedkope auto's met een (al dan niet hybride) verbrandingsmotor, helemaal onmogemlijk gemaakt zou worden door Euro 7.
Bron: Bloomberg
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!