Plug-in hybrides kunnen een zeer laag brandstofverbruik halen, toch als je ze zo vaak mogelijk oplaadt. Met een batterij die het meestal zo'n 50 km uithoudt, kan je de verbrandingsmotor vaak sparen, ook op langere afstanden. Maar volgens de Europese wetgever zijn er nog enkele modellen die een te kleine en te traag oplaadbare batterij hebben en dus niet ver genoeg geraken op een lading. Toch hebben ze officieel zeer lage verbruiks- en emissiecijfers die niet overeenkomen met het dagelijks gebruik.
Het doel voorbij schieten
Vanaf 2025 zal daarom de berekening van de uitstoot aangepast worden om het aandeel van het elektrisch rijden te verminderen. Het doel is om een realistischer beeld te geven van PHEV's met een kleine batterij die niet snel kunnen opladen en ze ook geen fiscaal voordeel meer te verschaffen voor hun "lage CO2-uitstoot". Laten we hopen dat hiermee de plug-in hybrides met een grote batterij, die meer dan 70 km elektrisch kunnen rijden, niet worden afgestraft. Vanaf 2027 wordt de berekening overigens gemaakt op basis van gegevens die worden verzameld met verbruiksmeters aan boord.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!