Bij onze oosterburen wordt er niet gespot met de wet! Duitsland verbiedt niet alleen het gebruik van apparatuur of apps om flitspalen te detecteren of te melden – ook als ze geïntegreerd zijn in het boordsysteem van de auto – maar gaat zelfs zo ver dat passagiers die dergelijke toestellen gebruiken en de bestuurder van het voertuig in staat te stellen een boete te vermijden, worden beboet. In Duitsland wordt de bestuurder niet als enige verantwoordelijk geacht voor een dergelijke overtreding, en daarom kunnen ook passagiers worden beboet.
LEES OOK – Rijhulpsystemen en radarverklikkers: regels per land
Kwestie van jurisprudentie
Deze onverzettelijkheid van de Duitse politie is op zich logisch. In dit digitale en geconnecteerde tijdperk zijn de meeste toestellen voor detectie en melding van flitspalen ook beschikbaar als apps of geïntegreerd in slimme navigatietoepassingen, zoals Waze. Een bestuurder kan het verbod dus gemakkelijk omzeilen door een beroep te doen op de smartphone van een passagier.
De verbalisering van passagiers voor bewezen overtredingen zijn echter gebaseerd op een rechterlijke uitspraak tegen een bestuurder die werd bestraft voor te hard rijden. Hij werd tegengehouden door de politie, maar zijn passagier werd ook beboet nadat rechtshandhavers hadden vastgesteld dat die een anti-radarapp op zijn telefoon gebruikte. Zij vonden dit in strijd met de wet en beboetten de passagier. Deze uitspraak van een rechter in de rechtbank van Karlsruhe is een precedent en maakt het mogelijk elke inzittende van een voertuig te beboeten voor het gebruik of het hebben van een anti-radarapplicatie op zijn smartphone. Een gewaarschuwd bestuurder is er twee waard, want het gaat toch om een boete van 100 euro!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!