Sinds 2018 worden alle oldtimers (dus voertuigen van 25 jaar en ouder) onderworpen aan een periodieke keuring. Voorheen moesten eigenaars alleen naar de keuring bij inschrijving onder een O-kentekenplaat. In 2021 startte minister Lydia Peeters een traject op met de betrokken stakeholders (oldtimerverenigingen, Traxio en GOCA Vlaanderen) om de huidige keuring te evalueren en te kijken waar bijsturing noodzakelijk was.
Die evaluatie leidt tot een nieuw kader. Vanaf 1 november 2022 gelden er immers aangepaste regels voor de oldtimerkeuring. “Met de aanpassingen beogen we vooral om de regels duidelijker te maken voor elke oldtimerliefhebber, met verkeersveiligheid als prioriteit,” aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.
Wat verandert er op 1 november 2022?
- De hervorming van de oldtimerkeuring is in eerste instantie bedoeld om een duidelijk kader te creëren waarin helder wordt welke verbouwingen als veilig kunnen worden beschouwd.
- Deze hervorming introduceert het oldtimerverslag dat de eigenaars van oldtimers meer zekerheid zal bieden over aanpassingen aan het voertuig. Het keuringscentrum neemt de verbouwingen die als veilig kunnen beschouwd worden op in het verslag. Het verslag maakt deel uit van het keuringsbewijs.
- Een andere nieuwigheid is de vrijstelling van de periodieke keuring voor voertuigen ouder dan 1 januari 1926, omdat dergelijke voertuigen vaak cultureel erfgoed zijn, in uitstekende staat vertoeven en sporadisch op de openbare weg komen.
- Voertuigen onder O-plaat van voor 15 juni 1968 genieten een vrijstelling voor het aanleveren van attesten als de verbouwingen dateren van voor 20 mei 2018.
- Dit besluit voorziet ook een procedure om de datum van eerste indienststelling te wijzigen als de oldtimer recenter gebouwd is of zwaar verbouwd werd. Het doel daarvan is de kopers van dergelijke oldtimers beter te beschermen.
Meer duidelijkheid oldtimerkeuring
Er was nood aan meer duidelijkheid en betere instructies. Vandaar dat Vlaams minister Peeters samen met het Departement Mobiliteit en Openbare Werken een procedure hebben opgestart om met de stakeholders te komen tot een duidelijker en uniformer kader. Voornamelijk ging het over voertuigen die niet langer volledig origineel zijn.
Bijvoorbeeld omdat bepaalde wisselstukken niet langer te verkrijgen zijn. Maar ook omdat klassiekers steeds vaker moderne technologie ingepland krijgen, zoals we dat zien bij restomods.
Veiligheid primeert
In Vlaanderen zijn ruim 115.000 oldtimers ingeschreven. Zij maken deel uit van ons erfgoed maar moeten zich ook veilig op de weg kunnen begeven. Vandaar dat bij de opmaak van de aangepaste instructies de stakeholders mee betrokken werden. Zo is duidelijk voor iedereen, eigenaar en keurder, wat precies gekeurd moet worden en waar elk voertuig aan moet voldoen om een groene kaart te ontvangen en veilig de weg op te mogen.
“Verkeersveiligheid is een absolute prioriteit voor mij, daarom leggen we de focus van de oldtimerkeuring nog meer op veilige voertuigen, in lijn met de ambities uit het Vlaams Verkeersveiligheidsplan”, aldus minister Peeters.
Bron: Vlaanderen - Departement Mobiliteit en Openbare Werken
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!