Een rapport van Gocar Data toont aan dat niet enkel op de markt van de nieuwe auto’s een omslag in de vraag naar het type brandstof aan de gang is. Volgens het verslag zou de vraag naar tweedehands benzinewagens met liefst 70 procent zijn toegenomen sinds 2016. Dat zorgt voor veel problemen voor wie zijn diesels wil doorverkopen, niet alleen omdat de herverkoopwaarde daarvan keldert, maar ook omdat ze naar het buitenland moeten worden verscheept.
15 miljoen
Het rapport is niet uit de lucht gegrepen, want het kijkt naar een volume van liefst 15 miljoen Belgische en buitenlandse auto’s. En blijkbaar is de vraag naar benzinewagens nog niet aan het afzwakken als we de conclusies van de experts mogen geloven. Zelfs op de nieuwmarkt hebben autobouwers het moeilijk om de vraag te volgen naar nieuwe benzinewagens, in die mate dat de wachttijden oplopen tot 9 of 10 maand. Ook dat heeft zijn gevolgen voor de tweedehandsmarkt.
Waar naartoe met je diesel?
En als de benzinemotor de wind in de rug heeft, is dat ten koste van de diesel. Sinds september 2015 is de vraag ernaar gedaald van 71 naar 41 procent, een resultaat dat de jongste maanden alleen nog maar is versterkt. Nu de Belgische markt bovendien geen diesels meer wil, zijn verkopers verplicht ze uit te voeren naar het buitenland, waar de vraag groter is. Maar ook daar zullen ze gauw op een plafond botsen, want de dalende vraag is overal in Europa ingezet, zowel in Frankrijk als in Duitsland en elders. Het zijn met andere woorden zware tijden voor dieselwagens, of toch voor die uit de kleinere segmenten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!