Dit gebeurt voor het eerst in de geschiedenis: Het Leefmilieuprogramma van de Verenigde Naties is bezig met een studie rond het doorverkopen van oude auto’s naar Afrika. Het Programma werkt samen met de Adiac (“Agence d’Information de l’Afrique Centrale” of Centraal-Afrikaans informatiecentrum). Zij halen aan dat elk jaar 4 tot 5 miljoen tweedehandswagens van Europa naar Afrika worden verscheept.
Dieselprobleem
Dat is op zich niet nieuw, maar sinds kort beginnen de Afrikanen zich wel de nodige vragen te stellen bij onze oude auto’s, en dan vooral bij onze diesels, sinds in 2015 de Dieselgate-affaire aan het licht kwam. Destijds is gebleken dat de luchtvervuiling door zelfontbranders groot is, vooral dan op het vlak van stikstofoxiden, die zware gezondheidsproblemen veroorzaken. De Adiac is zich van dat probleem bewust en weet nu al dat “over een paar jaar de miljoenen diesels waar Europa van af wil om zijn luchtkwaliteit te vrijwaren naar ons continent komen. Deze auto’s zullen hun stikstofoxiden (NOx) hier blijven uitstoten. Die gassen zijn jaarlijks verantwoordelijk voor tienduizenden vroegtijdige overlijdens terwijl de industrie zich in bochten heeft gewrongen om hun werkelijke uitstootniveau te maskeren, tot het Dieselgate-schandaal in 2015 bij ’s werelds grootste autobouwer Volkswagen is losgebarsten”.
Gelijk
Uiteraard heeft de Adiac gelijk, want Afrika werd (en wordt) al te vaak gezien als de vuilbak van de Westerse wereld. De Wereldgezondheidsorganisatie mengt zich ook in het debat en de directrice van haar afdeling volksgezondheid zegt: “Wat ons zorgen baart over deze massa oude dieselwagens, is waar ze zullen eindigen. En we hebben een sterk vermoeden dat de kans zeer groot is dat ze de Afrikaanse markt zullen gaan overspoelen”.
Nu al gevolgen
We mogen niet vergeten dat de luchtvervuiling door de schuld van het transport nu al dramatisch gevolgen heeft in bepaalde streken van het continent. Zo is er Kenia, waar liefst 20 procent van de overlijdens te wijten zijn aan de slechte luchtkwaliteit (studie uitgevoerd door een Brits medisch tijdschrift). Bepaalde landen hebben nu al maatregelen genomen en verbieden om auto’s ouder dan 8 jaar in te voeren. Natuurlijk is dit geen zwart-witverhaal, maar we moeten wel de intellectuele eerlijkheid hebben om de zaken ten gronde te bekijken en om deze auto’s niet bij onze buren te gaan dumpen. De politiek en de constructeurs moeten hun verantwoordelijkheid nemen en grote recyclage-initiatieven opzetten.
Lees hier waarom de diesel in Europa aan populariteit verliest.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!