In 1990 ging het luxemerk van Toyota van start in Europa met één enkel model in het gamma: de LS 400, die ook weleens de Japanse S-Klasse werd genoemd. Er werden hier maar 1.158 exemplaren verkocht, maar de sterktes van deze LS stond buiten kijf, met een zeer goede productiekwaliteit, een overdadige uitrusting en een stilte aan boord die je zelden tegenkomt bij zijn Europese concurrenten. Hij miste alleen een beetje personlijkheid. Lexus bracht er wel zijn 'omotenashi'-filosofie met zich mee om elke klant als een eregast te behandelen.
Sindsdien heeft het merk een imago opgebouwd van kwaliteit, comfort en natuurlijk zijn hybride aandrijflijnen. Het gamma werd al snel uitgebreid met de zakenberline GS, die dan weer werd gevolgd door de kleinere IS die de concurrentie aanging met de BMW 3 Reeks dankzij een achterwielaangedreven architectuur en een atmosferische zes-in-lijn. Het duurde vervolgens nog een tiental jaar voor de eerste SUV van Lexus op de markt kwam, de RX 300 van 2000.
Hybride als specialiteit
In 2005 werd de nieuwe standaard gezet met de RX 400h, de eerste zelfladende hybride luxe-SUV die Lexus in staat stelde om diesel te vermijden en een nieuwe dimensie gaf aan het merk. Deze keuze zou typerend worden voor het merk, dat afstand deed van de 'gemakkelijke' oplossing van diesel, toen koning in Europa. Deze combinatie van een benzinemotor met een elektromotor zou zich over heel het gamma verspreiden van de Japanse constructeur, waarbij elk model systematisch - of zelfs exclusief - werd aangeboden als hybride. Zozeer zelfs dat dit type aandrijflijn 45% van de totale verkoop van Lexus vertegenwoordigt in Europa. Benzine heeft het merk gelanceerd, maar tegenwoordig is 96% van de verkochte Lexussen in West-Europa hybride.
Koning SUV
Lexus is inmiddels goed ingeburgerd in de markt en concentreert momenteel zijn inspanningen op de SUV's die zo gewild zijn door de Europeanen, waardoor de meer klassieke modellen uit het gamma worden geschrapt. De hoogpotigen vertegenwoordigen dan ook 55% van het miljoen verkochte auto's tot nu toe. Ze hebben hun diensten dus bewezen, zeker als hybride of als plug-in hybride. De onbetwiste ster is de RX, die in 2000 verscheen en tot nu toe bijna 30% van de verkopen heeft opgeëist (289.284 op een totaal van 1.000.710), maar de UX ontpopt zich ook als commercieel succes met al meer dan 30.000 verkochte exemplaren sinds 2019.
Wie in Europa in een Lexus wil rijden heeft momenteel dus de keuze tussen de RX (en de RX L met 7 zitplaatsen) aan de top van het SUV-gamma, de NX als tussenmaat of de UX als stedelijke cross-over. De Oostelijke landen hebben trouwens nog twee extra SUV's, de LX en de GX. Je kan voorlopig ook nog de berlines LS en ES krijgen, terwijl Lexus nog wat rijplezier in het gamma overhoudt met de coupé LC, die de looks heeft van een conceptcar.
Cumulatieve verkoop van Lexus in Europa:
Model Lanceringsjaar Aantal verkochte exemplaren op 30-09-2020
LS 1990 35.059
GS 1993 74.998
IS 1999 202.210
RX 2000 289.284
SC 2001 6.202
LX 2002 58.234
GX 2010 14.862
ES 2010 26.949
CT 2011 97.637
LFA 2011 38
NX 2014 155.366
RC 2015 7.083
LC 2017 1.816
UX 2019 32.972
TOTAAL 1.000.710
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!