Nog niet zo lang geleden waren er markten die enkel in diesel geïnteresseerd waren en die de benzineversies van sommige modellen zelfs niet eens aanboden. Diesel was de toverbrandstof waarmee je goedkoop en snel heel ver kon reizen. Maar de tijden zijn veranderd en na Dieselgate is de publieke interesse voor zelfontbranders stilgevallen, terwijl de tweedehandsmarkt een forse daling ziet in de vraag naar dieselwagens. In sommige landen zijn de gevolgen nog veel ingrijpender, zoals in Italië, waar Toyota alle bestaande dieselversies gewoon uit zijn aanbod heeft geschrapt.
Geen interesse meer
Net zoals Volvo ziet het Japanse merk geen interesse meer voor dit type motor nu zijn benzineversies sterk zijn verbeterd. Zijn hybride modellen, zoals de Prius of de C-HR, halen zelfs een hoger rendement (40 procent) dan zijn diesels. De beslissing van Toyota is uiteraard ook genomen binnen een specifieke context, want in Italië kiest slechts 6 procent van zijn klanten voor een zelfontbrander. Twee modellen vormen een uitzondering en behouden hun dieselmotor: de pick-up Hilux en de grote terreinwagen Land Cruiser. Het zou ons niet verrassen mocht Toyota later ook in andere landen deze beslissing nemen, zeker in de kleine en de middelgrote segmenten, waar hybride motoren al sterk ingeburgerd zijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!