Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Brussel: uitbreiding zone 30 en dieselban in 2030

Geschreven door David Leclercq op 18-07-2019

Het mobiliteitsproject van de Brusselse Regering gaat voor een uitbreiding van de zone 30 en voor een verbod op dieselwagens vanaf 2030.

Het regeerakkoord is nog niet helemaal rond, maar de partijen die de Brusselse regering zullen vormen, hebben wel duidelijk aangegeven dat ze willen inzetten op levenskwaliteit, op schone lucht en op mobiliteit in de Belgische hoofdstad.

Minder auto

En die doelstellingen duwen de auto in het verdomhoekje, want vierwielers zullen steeds minder bewegingsruimte krijgen in Brussel. In het regeerakkoord heeft de nieuwe regering het over "de stimulatie van actieve mobiliteit", wat wil zeggen dat de voetgangerszones verder zullen worden uitgebreid en dat er meer ingezet moet worden op alternatieve mobiliteitsoplossingen.

30 km/u

De belangrijkste maatregel waarvoor de Brusselse regering pleit, is de uitbreiding van de zone 30. De hele Brusselse regio gaat voor een "veralgemening van de zone 30 per 1 januari 2021", luidt het. Met uitzondering van de belangrijkste verbindingswegen zoals de grote boulevards en de infrastructurele slagaders van onze hoofdstad. Je zal dus overal 30 km/u moeten rijden, behalve op de Kleine en de Grote Ringwegen. De toekomstige regering van Brussel plant extra borden, aanpassingen aan de ruimtelijke ordening en een drastische verhoging van het aantal politiecontroles.

Openbaar vervoer

Ook het openbaar vervoer krijgt een extra push van de Brusselse regering. Zowel de metro en tramlijn 3 (zowel die tussen Albert en het Noordstation als die tussen het Noordstation en Bordet) zullen worden uitgebreid. De werkzaamheden worden gespreid in twee termijnen: 2024 voor deel 1 en 2030 voor deel 2. Er zullen ook specifieke sites ontwikkeld worden voor het openbaar vervoer, terwijl nieuwe metrolijnen er nog voor 2021 voor moeten zorgen dat de traditionele woonwijken beter ontsloten worden. Bovendien is het de bedoeling om tegen 2024 een link te leggen naar Neder-Over-Heembeek en naar Tour & Taxis. Ten slotte bepaalt de overeenkomst dat de lijnen 7 en 8 tegen 2025 moeten worden aangepakt en dat de MIVB-lijnen 49 en 95 moeten overschakelen van bus naar tram. Om burgers aan te moedigen het openbare vervoer te gebruiken in plaats van de auto, zullen jongeren onder de 25 en ouderen boven de 65 gratis kunnen reizen.

Dieselban en kilometerheffing

Tijdens de vorige legislatuur had minister Céline Fremault (cdH) de ambitie om alle dieselauto's uit de stad te bannen. En die ambitie wordt realiteit onder de nieuwe regering, want die dieselban staat zowat bovenaan de agenda van het Brusselse regeerakkoord. Ook over kilometerheffing wordt serieus nagedacht, al vraagt de invoering van dergelijk systeem duidelijke afspraken met de andere regio's. Mogelijk komt die kilometerheffing in de vorm van een soort congestietaks, naar het voorbeeld van andere Europese steden zoals London.

Ambitieus

Het programma van de volgende Brusselse regering is bijzonder ambitieus. Maar tussen droom en daad liggen een heleboel obstakels. De plannen kosten handenvol geld, de werken veroorzaken een heleboel overlast en de burger moet willen meestappen in het nieuwe mobiliteitsverhaal. Iedereen heeft baat bij een betere mobiliteit, maar alleen als die slim en sociaal is. Verder blijft het uitkijken naar de discussie rond de slimme kilometerheffing in Vlaanderen, die de N-VA net voor de verkiezingen strategisch van tafel veegde.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten