Waar we enkele maanden geleden nog schreven dat Ben Weyts groot voorstander is van een kilometerheffing op alle Vlaamse wegen, heeft de Vlaamse minister van Mobiliteit (N-VA) intussen zijn kar weer gekeerd. “Er is geen politiek draagvlak, ook niet bij de bevolking”, zegt hij aan de VRT. En ook de andere regeringspartijen trekken zich terug van het plan: Open VLD toont zich kritisch tegenover het idee en CD&V zegt dat de slimme kilometerheffing geen zin heeft als er geen geschikte alternatieven voorhanden zijn.
Ben-belasting
Is de kilometerheffing dan toch zo ongeschikt gebleken, of is het eerder een kwestie van perceptie? De kilometerheffing moest ‘budgetneutraal’ worden, maar dat betekent vooral dat het geen extra geld moet opbrengen voor de regering. In ruil zou de jaarlijkse verkeersbelasting lager moeten uitvallen. Maar mensen die dagelijks hun auto nemen tijdens de spits over drukke wegen zouden wel meer moeten betalen. Het werd dus gezien als een belastingverhoging, iets dat de N-VA zich niet kan veroorloven tijdens de verkiezingsperiode. De kilometerheffing werd dan ook al de ‘Ben-belasting’ genoemd door Vlaams Belang, gezien de voortrekkersrol van Ben Weyts als minister van Mobiliteit.
Wat nu?
Ben Weyts zegt daarnaast dat hij niet gelooft dat de volgende Vlaamse regering wel zou verdergaan met de kilometerheffing. Maar hij sluit het ook niet volledig uit. En moest zijn partij samen met SP.A en/of Groen (de twee partijen die wel nog achter het idee staan) in de Vlaamse regering zitten, zou het wel eens kunnen dat de kilometerheffing opnieuw op tafel komt. Wordt vervolgd na 26 mei...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!