Rijbewijs
Het theoretisch examen voor het rijbewijs houdt weer rekening met ernstige fouten: vanaf twee grote overtredingen slaag je niet. Dat geldt al in Vlaanderen en sinds 1 januari ook in Wallonië. In de loop van het jaar volgt Brussel. In juli 2018 veranderen de regels om een voorlopig rijbewijs te krijgen en wijzigt het praktisch rijexamen in Wallonië. Zo moet je eerst slagen voor een risicoperceptietest. Brussel zou later deze tendens volgen. Hier vind je alle informatie over het rijbewijs (geüpdatet).
Fiscaliteit
Het Voordeel Alle Aard (VAA) evolueert met een nieuwe CO2-basisvoet van 86 g/km voor diesels. De aftrekbaarheid van bedrijfswagens verandert ook, met name voor plug-inhybrides en elektrische auto’s. Het huidige systeem blijft van kracht tot 2020, maar je kunt beter al vanaf 2018 rekening houden met de nieuwe regeling wanneer je een bedrijfswagen kiest. Wallonië zal trouwens zijn autobelastingen veranderen in juni 2018. Alle informatie vind je in ons dossier over fiscaliteit.
LEZ in Brussel
Een nieuw bord, waarop je een auto ziet met zwarte rook uit de uitlaat, verschijnt aan de grenzen van het Brussels Gewest. Net als in Antwerpen sinds februari 2017. Brussel is vanaf 1 januari 2018 een lage-emissiezone (LEZ) die de toegang verbiedt voor de oudste auto’s, namelijk diesels van voor 1997. Buitenlanders moeten zich (gratis) registreren voor ze toegang krijgen tot de hoofdstad (vanaf de zomer van 2018). De controle gebeurt met ANPR-camera’s die nummerplaten lezen en herkennen. Zoals in Antwerpen worden de regels alsmaar strenger tussen 2019 en 2025.
N.v.d.r. voor het autosalon 2018: parking C bevindt zich in Vlaanderen en de Ring buiten de LEZ. De toegang tot parking C via de Ring is dus toegelaten voor alle voertuigen.
130 km/u in theorie
De federale overheid zou de gewesten toelaten om 130 km/u te hanteren op bepaalde snelwegen. De wet maakt het mogelijk om de maximumsnelheid te verhogen, maar de gewesten lijken nog niet klaar om dat effectief te doen. Het blijft dus overal 120 km/u op de Belgische snelwegen in 2018.
Nieuwe wegcode
De bovenstaande regeling van 130 km/u maakt deel uit van de geplande hervorming van de wegcode. Een nieuwe wegcode is namelijk in voorbereiding voor 2018. Die zal onder meer vrachtwagens weer toelaten om in te halen op snelwegen en wegen met twee keer twee rijstroken.
WLTP
Op de technische fiches van auto's zal de NEDC-norm geleidelijk plaatsmaken voor verbruikscijfers berekend volgens de WLTP-norm.
Hogere brandstofprijzen in Frankrijk en Nederland
De accijnzen en taksen op benzine en diesel werden herzien in Frankrijk en Nederland. De prijzen aan de pomp zullen bij onze buren dus stijgen.
Duurdere péage in Frankrijk en elektronisch vignet in Oostenrijk
Vanaf 1 februari 2018 worden de péages op de Franse snelwegen gemiddeld 1,5 procent duurder (van 1,03 tot 2,05 procent, naargelang de snelweg). Deze verhoging zet zich ook door bij betalende bruggen en tunnels. In Oostenrijk verhogen de prijs van het vignet. Het is voortaan mogelijk om te kiezen voor een elektronisch vignet op basis van registratie (minstens achttien dagen voor je het Oostenrijks grondgebied betreedt). Meerdere landen passen hun tarieven aan. Het Zwitserse vignet blijft daarentegen op 40 Zwitserse frank.
Tracering van niet-betaalde parkeerplaatsen in Frankrijk
Bestraffingen van parkeergelden vallen niet langer onder de politie. Vanaf 1 januari kunnen de Franse steden en gemeenten zelf het tarief beheren en het forfaitaire bedrag bepalen om op de openbare weg te parkeren. Zo zal het dagelijkse parkeertarief, naargelang de stad, variëren van 10 tot 60 euro (50 euro voor Parijs). Om een ticket te kopen (betalen in schijven per 15 minuten is de algemene regel) moet je soms je nummerplaat ingeven. In grote steden rijden voertuigen (auto’s of scooters) rond die uitgerust zijn met ANPR-camera’s om auto’s te traceren die niet betaald hebben en een vaststeller ter plaatse te sturen. Die rekent dan een zogenaamd FPS (forfait post-stationnement) van 35 euro aan. Dit kan meerdere keren per dag gebeuren als de normale parkeervergoeding voor een dag meer dan 35 euro bedraagt.
80 km/u op departementswegen
De Franse overheid zou de toegelaten maximumsnelheid buiten de agglomeraties verlagen van 90 km/u naar 80 km/u. De wet wordt momenteel besproken. Indien de maatregel aangenomen wordt, zou die nog voor het einde van het jaar toegepast worden. In Denemarken denkt men dan weer aan het omgekeerde (90 km/u in plaats van 80 km/u).
Privéradars in Frankrijk
De Franse wet laat voortaan ook privébedrijven toe om automobilisten die te snel rijden te flitsen met behulp van anonieme rijdende auto’s die uitgerust zijn met een moderne radar. De eerste betrokken regio is Normandië. De Franse staat zal trouwens honderd nieuwe vaste radars toevoegen op de snelwegen.
Euro 6c verplicht
Vanaf 1 september 2018 moeten alle auto’s die nieuw verkocht worden in Europa de Euro 6c-norm respecteren. Dat is al het geval voor auto’s die een nieuwe homologatie ondergaan sinds 1 september 2017.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!