Het is bevestigd (en gestemd): de verhouding batterijcapaciteit-gewicht die plug-in hybride bedrijfswagens moeten halen voor een optimale fiscale aftrekbaarheid gaat naar 0,5 kWh/100 kilo (in plaats van 0,6). Daardoor halen meer modellen de vereiste norm, vooral dan de symbolisch belangrijke Hyundai Ioniq Plug-In Hybrid en Toyota Prius Plug-In Hybrid. Maar deze meer soepele regeling wordt wel gecombineerd met een nieuwe regel: er komt ook een plafond op de maximale CO2-uitstoot. Om niet te worden aanzien als een “valse hybride” mag de gehomologeerde CO2-uitstoot (NEDC-cyclus) van een model niet hoger liggen dan 50 g/km. Daarom valt bijvoorbeeld de Porsche Panamera S E-Hybrid af, die weliswaar de 0,5 kWh/100 kilo haalt, maar 56 g CO2/km uitstoot. Onderaan dit artikel hebben we een lijst geplaatst met alle modellen die binnen de nieuwe normen vallen.
Aftrekbaarheid op basis van CO2
Plug-in hybrides die niet voldoen aan zowel de vereiste verhouding als de maximale CO2-uitstoot, krijgen een fiscale aftrekbaarheid die is gebaseerd op de CO2-uitstoot van het equivalente model met verbrandingsmotor. Bij gebrek aan vergelijkbaar model wordt de uitstoot vermenigdvuldigd met 2,5. De nieuwe formule voor de berekening van de fiscale aftrekbaarheid is vanaf 2020: 120 % - (0,5 procent x brandstofcoëfficiënt x CO2/km). De brandstofcoëfficiënt ligt op 1 voor diesels (ook hybrides), op 0,95 voor benzines (ook hybrides) en op 0,9 voor CNG, op voorwaarde dat hun fiscaal vermogen niet hoger ligt dan 11, want anders gaat de berekeningsvoet naar 0,95. De aftrekbaarheid kan niet hoger liggen dan 100 procent (zelfs niet voor een elektrische auto) en niet lager dan 50 procent. Tenzij voor auto’s die meer dan 200 g CO2/km uitstoten. In dat geval zakt de aftrekbaarheid naar 40 procent.
Zelfstandigen en loontrekkenden (VAA)
Voor de autokosten moeten zelfstandigen vanaf 2020 aan dezelfde regels voldoen als vennootschappen. In 2018 wordt de vaste voet van 75 procent geschrapt om geleidelijk over te stappen naar een aftrekbaarheid in trappen, zoals vandaag al het geval is voor bedrijven, met een minimum van 75 procent. Voor loontrekkenden verandert enkel het VAA. Dit Voordeel Alle Aard verandert niet, behalve dan voor plug-in hybride modellen. Als zij de verhouding batterijcapaciteit-gewicht en het CO2-plafond respecteren, dan geldt de effectieve gehomologeerde uitstoot van het model voor de berekening van het VAA. Zo niet wordt die van het vergelijkbare model met verbrandingsmotor genomen. Als dat niet bestaat, dan wordt de gehomologeerde CO2-uitstoot vermenigvuldigd met 2,5.
Invoering van de nieuwe regels
Deze fiscale regels gaan in vanaf 2020 voor alle auto’s die zijn gekocht na 31 december 2017. Let wel: het gaat hier om een wetsvoorstel dat nog moet worden besproken en gestemd in het parlement, en dat voor het eind van het jaar. Maar de hierboven besproken voorwaarden lijken (eindelijk) het definitieve voorstel te zijn. Plug-in hybride bedrijfswagens die al rondrijden, behouden hun huidige aftrekbaarheid, net zoals auto’s die ten laatste op 31 december 2017 zijn gekocht (de bestelbon telt).
Modellen die de nieuwe normen halen
Volgens onze berekeningen is dit de lijst met alle huidige modellen die de vereiste norm halen en dus een aftrekbaarheid van 100 procent blijven genieten.
- Audi A3 e-tron
- Audi Q7 e-tron
- BMW 530e iPerformance
- Hyundai Ioniq Plug-In
- Kia Niro PHEV
- Kia Optima PHEV
- Kia Optima SW PHEV
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Toyota Prius Plug-In
- Volkswagen Golf GTE
- Volkswagen Passat GTE
- Volkswagen Passat Variant GTE
- Volvo XC60 T8
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!