Kia brengt in Europa de Niro PHEV op de markt. Deze tweede versie van de hybride stads-SUV onderscheidt zich door zijn elektrische ingang om hem aan het stopcontact te kunnen laden. Afhankelijk van de spanning en het ampèrage van de stekker laat hij zich in 2 uur 15 tot 5 uur 25 minuten opladen. De lithium-ionpolymeerbatterij van 8,9 kWh (zoals in de Hyundai Ioniq PHEV) zit onder de achterbank en de koffervloer. De bagageruimte biedt daardoor nog 324 liter. De Koreaanse autobouwer belooft een NEDC-rijbereik op elektriciteit van 58 kilometer en een normverbruik van 1,3 l/100 km (29 g CO2/km).
Prijzig
In de neus ligt dezelfde aandrijflijn als in die van zijn neef Ioniq. We vinden er dus een atmosferische 1.6-viercilinder met 105 pk en een elektromotor van 44,5 kW die zijn gekoppeld aan een gerobotiseerde zesbak met dubbele koppeling. Met zijn gecumuleerde vermogen van 141 pk en zijn maximumkoppel van 265 Nm sprint de Niro PHEV van 0 naar 100 km/h in 10,8 seconden. De meerprijs in vergelijking met de ‘gewone’ Niro hybride zou echter een rem kunnen vormen op zijn succes, want die ligt in België op liefst 7.800 euro. Zo gaat de prijs van het uitrustingsniveau Fusion van 29.390 naar 37.190 euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!