Een van de klimaatpunten van formateur Paul Magnette (PS) bespreekt de bedrijfswagens, of de ‘salariswagens’. Na de mislukking van cash for car zou de toekomstige regering de overgang naar nulemissiemobiliteit kunnen versnellen door beperkingen op te leggen voor leasecontracten. Die zouden beperkt zijn tot de minst vervuilende auto’s tot aan het eind van deze legislatuur. Vervolgens zou het fiscale voordeel voor bedrijven voorbehouden zijn aan ‘propere’ voertuigen, oftewel elektrische of waterstofwagens. In ruil daarvoor wordt het mobiliteitsbudget naar boven bijgesteld. Het valt nog te bezien wat er wordt voorzien voor zij die hun auto niet thuis kunnen opladen (omdat ze op straat geparkeerd staan) en ook niet op het werk, door gebrek aan parking. En bij een langere reis (privé of voor het werk) gaat er natuurlijk ook tijd verloren bij de laadpaal.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!