Niet één, maar twee plug-in hybride varianten worden per direct toegevoegd aan het gamma van de Audi Q8. Het gaat, net als bij de Q7, om de 55 en 60 TFSI e, die allebei een 3.0 V6 TFSI combineren met een elektromotor die in de behuizing van de achttrapsautomaat zit geïntegreerd. De 55 TFSI e levert een systeemvermogen van 381 pk en 600 Nm, terwijl de 60 TFSI tot 462 pk en 700 Nm gaat. Beide modellen halen een snelheid van 240 km/u, maar er zit wel verschil in de sprintcijfers: 5,8 tegenover 5,4 seconden naar de 100 km/u.
Lichtere batterij
De elektromotor haalt zijn stroom van een nieuwe batterij van 17,8 kWh die onder de koffervloer zit ingewerkt. Hij vervangt de batterij van de Q7 TFSI e van 2019 en levert 0,5 kWh meer, terwijl hij 40 kilo minder weegt. Heb je liever een traditionele SUV: niet getreurd, de plug-in hybride Q7 krijgt nu ook deze nieuwe batterij. De Q8 TFSI e haalt een volledig elektrische autonomie van 45 tot 47 km volgens de WLTP, wat voor een CO2-uitstoot van een dikke 60 gram zorgt. Te veel voor een gunstige aftrekbaarheid, maar goed voor de gemiddelde uitstoot van het gamma om de Europese CO2-boetes te vermijden.
3,5 ton
Tenslotte nog wat praktische cijfers: de laadruimte van de Audi Q8 TFSI e (zowel bij de 55 als bij de 60) is 505 tot 1.625 liter groot (respectievelijk 100 en 130 liter minder dan de benzineversie) en hij kan nog steeds tot 3,5 ton slepen. Opladen kan tot een vermogen van 7,4 kW, waarmee de batterij weer vol is in 2,5 uur. De voorverkoop is al begonnen, de goedkoopste Q8 55 TFSI i kost 78.600 euro, de 60 TFSI e is er vanaf 91.540 euro en krijgt standaard een S Line-koetswerkpakket en ledmatrixkoplampen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!