Het Britse magazine Top Gear vroeg aan Stephan Winkelmann, de nieuwe baas van Audi Sport (het voormalige Audi Quattro), of zijn prioriteit eerder lag bij meer SUV’s met een RS-logo of bij een ultrasnelle versie van de R8. Hij antwoordde zonder aarzelen: “de eerste optie. En ik zal u zeggen waarom: wanneer je een merk creëert, moet je een productlijn opzetten. We hebben de R8 en we zullen hem in verschillende richtingen ontwikkelen. Maar we moeten een productlijn uitwerken waarvan het succes op wereldschaal veel groter is dan vandaag”. De voormalige Lamborghini-baas vertelde verder dat iconen zoals de R8 weliswaar belangrijk blijven in de catalogus, maar dat Audi Sport zich vooral gaat inspannen om meer elektrische en hybride modellen aan te kunnen bieden, naast SUV’s met RS-logo waarvan het commerciële succes niet te ontkennen valt.
Niet langer enkel vierwielaandrijving?
In hetzelfde interview gaf Winkelmann verder een van de redenen waarom de performance-afdeling van Audi van naam is veranderd van “quattro GmbH” naar “Audi Sport”: op die manier is hij niet langer gebonden aan vierwielaandrijving. Hij bevestigt weliswaar dat de quattro-aandrijving onlosmakelijk verbonden blijft met de meerderheid van de toekomstige sportieve Audi’s, maar bepaalde exclusieve modellen zouden “iets anders” kunnen gaan aanbieden. Zo zou er bijvoorbeeld wel eens een achterwielaangedreven R8 kunnen komen…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!