Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / BMW breidt elektrisch aanbod uit

Geschreven door Frédéric Kevers op 09-11-2020

Voor BMW is de toekomst elektrisch… en nog meer. Verbrandingsmotoren en hybrides blijven belangrijk, maar alle nieuwe modellen zullen een elektrische versie kennen.

De elektrificatie bij BMW staat nog maar aan zijn begin. In de nabije toekomst hebben de X1, de 5- en de 7-Reeks ook recht op een i-versie. Deze toekomstige iX1, i5 en i7 zullen de modelreeksen aanvullen die daarnaast nog hun verbrandingsmotoren en hybride varianten behouden. Daarmee volgen ze dus de logica van de iX3 en de i4, naast de puur elektrische SUV iNext van het merk, terwijl ondertussen ook al spionagefoto’s van de toekomstige iX5 zijn opgedoken.

Stroom op alle niveaus

De i3 en i8 krijgen geen rechtstreekse opvolgers, maar het i-gamma wordt wel sterk uitgebreid. Op termijn moet elk model een puur elektrische variant kennen, naast het gamma van verbrandingsmotoren – en in sommige gevallen hybrides – om klanten zo veel mogelijk mobiliteitsopties te bieden. Ondertussen zijn al prototypes van de iX1 en de i7 betrapt, die dus heel binnenkort werkelijkheid moeten worden. Voor de 5-Reeks is het nog afwachten of de i-versie voor deze generatie of de volgende is.

Toch geeft BMW ook het idee van puur elektrische modellen niet op. CEO Oliver Zipse heeft trouwens officieel aangekondigd dat het merk een specifiek platform ontwikkelt dat in 2025 in productie gaat in Hongarije. Die stap wordt gecombineerd met een reorganisatie van 4 Duitse fabrieken van de constructeur, die daardoor allemaal geëlektrificeerde modellen zullen kunnen bouwen. Al die zaken horen bij een plan in drie assen, met als bedoeling om vanaf 2022 jaarlijks een half miljoen geëlektrificeerde modellen te gaan bouwen in Dingolfing, om batterijen met hoog rendement te produceren in de fabrieken van Leipzig en Ratisbonne en tot slot, eveneens tegen 2022, ook nog batterijen te maken in een nieuwe fabriek in Parsdorf (in de buurt van München in Duitsland) in samenwerking met Northvolt en Umicore.

Het einddoel is dat tegen 2023 meer dan 25 geëlektrificeerde modellen beschikbaar zullen zijn in het aanbod van BMW. Maar terwijl de constructeur daarmee tegemoet komt aan een verplichting van de markt opgelegd door de Europese Unie, is het geruststellend om te zien dat BMW ook nog ruimte laat voor benzine- en dieselmotoren en aan hybrides, die een efficiëntere transitie mogelijk maken.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten