Citroën is nooit echt aanwezig geweest in het elektrische segment. De C-Zéro was gewoon een Mitsubishi i-MiEV met een ander logo. Hetzelfde geldt voor de E-Méhari, die een Bolloré BlueSummer met een ander koetswerk is. En de nieuwe Berlingo gaat nu ook niet bepaald potten breken met zijn beloofde rijbereik van 170 kilometer, wat veel te weinig is om in de markt van vandaag nog een verschil te kunnen maken.
Nieuwe generatie
Maar in 2020 zou daar verandering in komen. Linda Jackson, de CEO van Citroën, heeft aan onze collega’s van Automotive News toevertrouwd dat “de eerste auto van een nieuwe generatie elektrische modellen in 2020 wordt gelanceerd”. We weten nog niet hoe die eruit zal gaan zien, maar de bazin van het merk met het visgraatlogo heeft benadrukt dat het geen specifiek model wordt zoals de Renault Zoé. Een bestaand model krijgt een elektrische aandrijflijn. Wij denken dan meteen aan de volgende generatie van de C4.
Uitbreiding
Die strategie wordt vervolgens toegepast op andere modellen, die dus ook de keuze zullen laten tussen benzine en elektriciteit. Dit toekomstige eerste elektrische model wordt gebouwd op de e-CMP-architectuur, die PSA op dit moment aan het ontwikkelen is en die is aangepast aan elektrische voertuigen. En misschien kan Citroën – en PSA in het algemeen – zijn achterstand wel heel vlot inlopen door te profiteren van de technologie van de Opel Ampera-E. Binnenkort zouden al heel wat plug-in hybrides in de Citroën-catalogus moeten verschijnen, zoals de C5 Aircros vanaf 2019.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!