Je moet nog niet naar de bank rennen om je financiën te gaan bekijken. De postmoderne 288 GTO die we hier zien, komt nooit op de markt. Het is gewoon de persoonlijke interpretatie van de Zuid-Afrikaanse designer Matthew Parsons van een opvolger voor de legendarische Ferrari uit de jaren 1980. Hij combineerde de lijnen van de oorspronkelijke 288 GTO met die van recente modellen van het merk zoals de 812 Superfast of zelfs de originele roadster J50 (die is ontwikkeld voor de 50ste verjaardag van Ferrari’s aanwezigheid in Japan) in een auto die de “tifosi” van het merk niet onberoerd zal laten.
272 exemplaren
Ter herinnering: de oorspronkelijke 288 GTO is slechts 272 keer gemaakt in 1984 en 1985. Zijn ultieme versie, de Evoluzione, was destijds ontwikkeld om deel te nemen in het FIA Groep B-kampioenschap en diende ook als basis voor de supersportwagen F40. De 5 exemplaren van deze 288 GTO Evoluzione ontwikkelden 650 pk voor een leeggewicht van slechts 940 kilo. Daarmee haalde hij 100 km/h na 4 seconden en was een top van bijna 370 km/h bereikbaar. Voor die tijd waren dat duizelingwekkende cijfers.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!