De J50 die Ferrari zopas heeft onthuld is dus een speciale reeks gebaseerd op de 488 Spider. Hij is ontwikkeld om te vieren dat het merk met het steigerende paardje al 50 jaar aanwezig is op de Japanse markt. Er worden slechts tien exemplaren van gebouwd.
Targa-stijl
De J50 heeft een herwerkt koetswerk en versterkt de “targa-look” die in de jaren ’70 en ’80 vaak werd toegepast. Qua motor gebruikt de J50 uiteraard dezelfde V8 van 3,9 liter als de 488 Spider, met een vermogen dat is opgevoerd van 670 naar 690 pk. Maar in de eerste plaats zijn alle radiatoren verplaatst om het frontale oppervlak te verkleinen. En Ferrari’s afdeling voor speciale projecten heeft bovendien de motorkap verlaagd en twee koolstofvezel luchtkanalen toegevoegd die doen denken aan die van de F50.
Knipogen naar de geschiedenis
Op de flanken lijkt een zwarte gordellijn te verwijzen naar de 288 GTO en F40. Het dak is in koolstofvezel gemaakt. Het bestaat uit twee panelen die achter de stoelen kunnen worden weggeborgen op dezelfde manier als de aluminium dakpanelen van de 488 Spider. In het interieur zijn de sportstoelen deels bekleed met alcantara en de klant kan zelf zijn kleurencombinatie kiezen. Over de prijs of de prestaties van de J50 heeft Ferrari uiteraard geen informatie gecommuniceerd. Maar het spreekt voor zicht dat de tien exemplaren enkel aan heel trouwe klanten zullen worden verkocht.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!