Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Ford Go Further 2019: Ford elektrificeert bijna volledige gamma

Geschreven door Yeelen Möller op 08-04-2019

Ford maakt een grote inhaalbeweging op vlak van elektrificatie. Momenteel heeft het merk enkel de Mondeo Hybrid in Europa, maar binnenkort zal bijna elk model minstens een milde hybride oplossing krijgen.

SUV DAYS op 11 en 12 mei 2019

Ontdek, samen met onze redactie, gratis meer dan 30 SUV's

Meer over het evenement >>

Ford hinkt momenteel een beetje achter op zijn concurrenten als het gaat om elektrificatie. Bij ons heeft het merk enkel de Mondeo Hybrid in het gamma, waar andere merken al diverse plug-in modellen of zelfs volledig elektrische wagens aanbieden. Om mee te zijn met de rest, heeft het merk met de ovaal in Amsterdam maar liefst 16 geëlektrificeerde modellen aangekondigd. Van Fiesta tot Transit, en van mild hybride tot volledig elektrisch. Hier is het overzicht van de elektrische toekomst van Ford.

Mild Hybrid

Het mild hybride systeem van Ford werkt samen met de 1.0 EcoBoost (voor personenwagens) en de 2.0 EcoBlue-dieselmotor (voor de Transit en Tourneo Custom). Het gebruikt een riemaangedreven starter/generator (BISG) dat remenergie kan recupereren in de 48 V-batterij en vervolgens als elektromotor opnieuw naar de wielen kan sturen.

Er zijn twee scenario’s waarin de elektromotor functioneert: koppelvervanging, bijvoorbeeld bij het vertrekken, waarbij tot 50 Nm koppel wordt geleverd om de benzinemotor te ontlasten en zo het verbruik te drukken. Daarnaast is er koppelaanvulling, waarbij er 20 Nm extra koppel wordt geleverd bij volledige belasting voor betere prestaties. Dankzij de elektromotor heeft Ford ook een grotere turbo kunnen monteren op de 1.0 EcoBoost, waardoor die een piekvermogen kan leveren van 155 pk en 240 Nm. EcoBoost Hybrid komt naar verschillende modellen, maar de belangrijkste zijn de Fiesta en de Focus. EcoBlue Hybrid is voorbehouden voor bestelwagens en de Tourneo Custom.

Full Hybrid

De Mondeo Hybrid, die Ford momenteel aanbiedt in ons land, is al een ‘Full Hybrid’ of zelfopladende hybride. Die heeft een 2.0 viercilinder benzinemotor en een elektromotor met een batterij van 1,4 kWh. Daarnaast zal ook de nieuwe Kuga gebruik maken van dit systeem, maar dan met een 2,5 liter grote motor.

Plug-In Hybrid

Ford had drie plug-in hybride modellen mee naar Amsterdam: de Kuga, Explorer en Transit (of Tourneo) Custom Plug-In Hybrid. Alledrie maken ze gebruik van een eigen hybride systeem. De Kuga krijgt een 2.5 Atkinson-benzinemotor met een elektromotor voor een totaalvermogen van 225 pk. De 14,4 kWh grote batterij geeft hem “meer dan 50 km” elektrische range, terwijl het normverbruik blijft steken op 1,2 l/100 km en de CO2-uitstoot op 29 g/km. De Kuga Plug-In Hybrid werkt volgens het power-split principe: de verbrandingsmotor kan de wielen rechtstreeks aandrijven, of de batterij voor de elektromotor opladen.

De Explorer Plug-In Hybrid maakt gebruik van een parallel systeem, waarbij de elektromotor rechtstreeks samenwerkt met de verbrandingsmotor. De grote SUV heeft een 3.0 EcoBoost V6 van 350 pk, gekoppeld aan een 100 pk sterke elektromotor. De 13,1 kWh grote batterij geeft hem een elektrisch rijbereik van 40 km. Het verbruik komt uit op 3,4 l/100 km met een CO2-uitstoot van 78 g/km.

De Transit (of Tourneo) Custom Plug-In Hybrid heeft dan weer geen enkele fysieke aandrijfas van de verbrandingsmotor naar de voorwielen: de 1.0 EcoBoost onder de motorkap dient enkel als range extender, om de batterijen van 13,6 kWh op te laden. Een volle batterij levert 50 km elektrisch rijbereik, met de range extender komt het totaal uit op 500 km. Ford heeft al een aantal testprogramma’s uitgevoerd met bedrijven, waarbij het merk al data heeft kunnen verzamelen uit meer dan 180.000 testkilometers in de praktijk om het systeem te optimaliseren.

Volledig elektrisch

Tenslotte heeft Ford twee volledig elektrische modellen aangekondigd: de Transit BEV (een bestelwagen van de 2T-klasse) en een performance SUV met inspiratie van de Mustang. De Transit moet “een groot rijbereik hebben in alle omstandigheden” en komt in 2021 op de markt. De snelle SUV komt al in 2020 en belooft een rijbereik van 600 km (WLTP) en heel krachtige prestaties.  

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten