Tijdens een teleconferentie met investeerders verklaarde de grote baas van FCA dat Maserati het speerpuntmerk wordt om binnen de groep de elektrische omslag te trekken. Tegen 2022 zou de helft van de auto’s die de groep bouwt een of andere vorm van elektrische aandrijving moeten gebruiken.
Aankondigingspolitiek
Deze aankondiging doet uiteraard heel wat stof opwaaien en er wordt stevig gespeculeerd. Krijgen we ‘eenvoudige’ hybride Maserati’s of plug-in hybrides? Niemand die het weet. Maar dat deze mededeling er is gekomen, is niet zo verwonderlijk, want we weten al dat erg lichte hybride technologie de komende jaren sterk uitbreiding zal nemen en dat die een beperkte meerkost met zich meebrengt. Een paar weken geleden nog wist Volvo alle aandacht naar zich toe te trekken door aan te kondigen dat al zijn modellen vanaf 2019 elektrisch zullen zijn. Dat betekent niet dat ze zuiver elektrisch worden aangedreven, maar wel dat ze gebruik maken van een erg beperkte hybridisering die minder dan 1.000 euro kost en die kan worden toegepast op alle motoren, benzine of diesel. Het is duidelijk dat Maserati vergelijkbare plannen heeft.
Elektrisch plan
Maar Marchionne heeft wel verklaard dat alle merken van FCA, dat ook Fiat, Alfa Romeo, Chrysler en Dodge bezit, voordeel zullen halen uit dit “elektrische” plan. De eerste “elektrische” Maserati wordt pas in 2020 verwacht en wordt de coupé afgeleid van de conceptcar Alfieri, die trouwens op een volledig nieuw platform staat. Maar daarvoor nog zal Maserati zijn huidige modellen hybridiseren, zoals de SUV Levante, waarvan een plug-in hybride versie in de steigers staat. Giulio Pastore, Europees directeur van Maserati, zei dat trouwens al vorig jaar: “het platform van de Levante is geschikt voor hybride aandrijving. We werken eraan tegen 2019”.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!