Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ontcijferd / 48V-hybrides worden de standaard om de normen te halen

Geschreven door David Leclercq op 04-07-2017

Volkswagen heeft aangekondigd dat het in zijn toekomstige modellen 48V-hybridisering gaat gebruiken om de volgende uitstootnormen te halen.

Het is duidelijk dat de toekomstige homologatiecyclus van Europa een uitdaging van formaat wordt voor autobouwers, die al heel wat systemen hebben bedacht om te proberen hun motoren zo weinig vervuilend mogelijk te maken. Volkswagen heeft aangekondigd dat het volop gaat inzetten op 48V-hybrides. De T-Roc wordt het eerste model om daar gebruik van te maken.

Strengere normen

Door de steeds strengere wetten rond uitstoot – wat nog meer het geval is sinds de Dieselgate-affaire – moeten autobouwers nog veel grotere inspanningen leveren en veel inventiever worden om hun modellen schoon genoeg te krijgen. Dat zal hen steeds meer geld kosten, en die rekening wordt onvermijdelijk doorgeschoven naar de consument. Dat is nu al het geval met dieselmotoren en hun roetfilters of selectieve NOx-katalysatoren (stikstofoxiden).

48 Volt als oplossing

‘Lichte’ of 48 Volt-hybrides zouden daarom een onoverkomelijke oplossing kunnen worden om de CO2-uitstoot van een auto te drukken, want de technologie is erg betaalbaar en gemakkelijk te installeren. Zo zouden alle benzine- en dieselauto’s er snel gebruik van kunnen maken. Concreet bestaat het systeem uit een alternator-starter van 4 à 8 kW, een piepkleine batterij, een omvormer en een 48-12V-wisselaar. Met een dergelijke opstelling gebruikt de elektromotor de energie die is opgeslagen in de batterij tijdens het vertragen om de auto te assisteren bij het wegrijden en het optrekken, maar zonder dat je ooit zuiver elektrisch kan rijden (de batterij is minder dan 1 kWh groot). Gevolg: een reductie van 20 procent van de uitstoot voor een meerprijs van slechts 800 euro. En het systeem kan in alle modellen worden ingebouwd.

Eerst op T-Roc

De baas van de ontwikkeling bij Volkswagen bevestigde tegenover onze collega’s van Automotive News Europe dat dit 48V-systeem zal worden ingeplant in “een middelgroot model”. Dat zou weleens de toekomste T-Roc kunnen zijn. Dezelfde persoon zei ook “het systeem is erg gemakkelijk uit te rollen naar alle andere modellen” dankzij de moduleerbaarheid van het MQB-platform. Suzuki gebruikt deze technologie trouwens al (maar voert die bij ons helaas niet in) in de Baleno, die een alternator-starter combineert met een batterij van… 0,5 kWh. Audi komt er ook mee, zoals we al konden opmaken uit zijn aankondiging rond de lichte hybridisering van de A8 en de toekomstige Q8, die naast een elektrische turbocompressor (zoals we die al zagen in de SQ7) nog een elektromotor van 20 kW en een batterij van 0,9 kWh gebruikt.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten