In zijn plan Track22, dat de grote lijnen uitzet voor de strategie van McLaren voor de komende 6 jaar, kondigt de Britse constructeur officieel aan dat tegen 2022 de helft van zijn productie uit hybride auto’s zal bestaan. Tegelijk heeft McLaren aangekondigd dat het nadenkt over een eventuele opvolger voor zijn meest radicale model, de P1. Die zou zuiver elektrisch rijden en dus geen druppel benzine meer verstoken. De ontwikkeling van een prototype gaat verder. Onlangs benadrukte Mark Vinnels, de verantwoordelijke voor de ontwikkeling bij McLaren, het belang om te kijken naar deze technische oplossing, zo melden onze collega’s van Autocar. “Vanuit het standpunt van een ingenieur zijn elektrische auto’s magnifiek,” zo verklapte hij, maar hij voegde in één adem wel toe dat “het rijbereik en het duidelijk veel minder opwindende karakter voor de bestuurder” vandaag nog een probleem vormen.
Kwestie van dichtheid
Een ander probleem volgens Vinnels is dat batterijleveranciers vandaag vooral werken aan een hogere energiedichtheid voor hun toekomstige modules. Maar hoewel je daarmee het rijbereik kan vergroten, wil McLaren vooral batterijen met een hogere vermogensafgave zodat de bestuurder meer explosieve prestaties kan genieten. Bovendien, zo gaat Vinnels verder, levert het verhogen van de energiedichtheid van accu’s ook forse koelingsproblemen op. Toch lijkt hij er alle vertrouwen in te hebben dat hij tegen 2023 een zuiver elektrische supersportwagen zal kunnen aanbieden. McLaren Applied Technology, dat een technisch partner is van het Formula E, werkt op dit moment aan een nieuwe generatie batterijen waarmee de hele race zou kunnen worden uitgereden zonder dat halverwege van auto moet worden gewisseld, zoals vandaag nog gebeurt. Die technologie zou erg nuttig kunnen zijn in de toekomstige elektrische McLaren…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!