De ontwikkeling van de AMG One heeft een vertraging van 9 maanden opgelopen. Dat geeft CEO Tobias Moers schoorvoetend toe. De schuld van de hybride V6-motor die uit de F1-racerij komt.
Een gigantische uitdaging
Moers stelt dat de grootste uitdaging voor de ingenieurs het stationair toerental is. Dat hoort stabiel te zijn rond de 1.200 toeren per minuut, zodat ze een correcte emissietest kunnen uitvoeren. Maar de uit de racerij geplukte 1,6 liter-V6 draait pas stabiel bij 5.000 omwentelingen. Maar zo passeert de One geen enkele homologatietest. De koeling zou geen probleem zijn, aldus Moers. Maar ook de bedrijfszekerheid vraagt extra inspanningen van de ingenieurs. In de F1 vervangen ze die motor immers enkele keren per seizoen.
Een toegeknepen V6-turbo?
Dat is meteen de reden waarom de hybride 1.6-V6 turbo die de One aandrijft wellicht een maximumtoerental van 11.000 toeren per minuut zal krijgen, in plaats van de 15.000 omwentelingen die deze krachtbron in de racerij draait. Of die vertraging van 9 maanden goed valt bij de kopers van de 275 exemplaren van de One, is niet meteen duidelijk. Wel dat ze tot midden 2020 zullen moeten wachten vooraleer ze hun hypercar in ontvangst zullen mogen nemen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!