De R1T pick-up en de R1S SUV zijn qua formaat eerder geschikt voor Amerikaanse standaarden dan voor de Europese of Chinese markt. Daarom kondigt R.J. Scaringe, oprichter en CEO van Rivian, aan dat zijn merk kleinere modellen gaat ontwikkelen voor deze twee markten.
Lokale productie
Het formaat zal dus evolueren naar meer compacte proporties, maar de 'mechaniek' zal hetzelfde blijven wat betreft de fundamenten. We krijgen dus waarschijnlijk de kenmerken van de Rivian R1S en R1T in de vorm van cross-overs. Daarnaast lijkt het al evident voor Scaringe dat de productie lokaal zal gebeuren met fabrieken op elk van deze nieuwe markten: "Om echt te kunnen uitbreiden op deze markten en een dienst na verkoop te kunnen aanbieden, zal het belangrijk worden om een productielocatie te hebben buiten de Verenigde Staten. Dit is een manier om dat te bereiken."
China en Europa vertegenwoordigen een commerciële opportuniteit, maar ook een noodzakelijke markt om te overwinnen om de gehoopte credibiliteit als constructeur te verwerven: "We zouden niet serieus zijn over het opbouwen van een autobedrijf als we niet denken aan China en Europa als belangrijke markten op lange termijn."
Momenteel heeft Rivian een fabriek in Normal (Illinois, VS) die de R1S en R1T moet bouwen, maar ook de elektrische bestelwagen voor Amazon. De levering van de productiemodellen zal vanaf volgend jaar doorgaan, na een (lopende) kalibratiefase met de bouw van prototypes om de parameters van de productielijn af te stellen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!