Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Skoda rijdt binnenkort ook elektrisch

Geschreven door David Leclercq op 16-03-2016

Skoda lanceert een 100 procent elektrisch model rond 2020. Hij gebruikt het MEB-platform van Volkswagen, dat ontworpen is voor de nieuwe generatie elektrische auto’s.

“De groep werkt aan een nieuw modulair, elektrisch platform en wij zitten in het team”, verklaarde de nieuwe Skoda-topman Bernhard Maier aan onze Engelse collega’s van Autocar. Dat betekent uiteraard dat ook Skoda een 100 procent elektrische auto uitbrengt. Er is sprake van het jaar 2020 of 2021.  

Ambitieus

De ingenieurs van de Volkswagen-groep (en ook van Skoda) willen een elektrische auto produceren waarvan de kosten concurrentieel zijn met die van een auto met traditionele verbrandingsmotor. De groep plant een autonomie van ongeveer 500 km en een lading van 80 procent in vijftien minuten. De Volkswagen-groep is er zich steeds meer van bewust dat ze niet om de elektrische auto heen kan, vooral sinds de Volkswagen-affaire. Bernhard Maier vindt “dat er geen alternatief is voor de elektrificatie, we moeten aanvallen”.

Batterij in de vloer

De MEB-architectuur, voor het eerst getoond in het concept Budd-e tijdens de CES in Las Vegas, is erop voorzien om batterijpakketten te plaatsen in de vloer en zo een maximum aan binnenruimte vrij te maken. Dat principe werd ook toegepast op het prototype Vision S, voorgesteld op het recentste salon van Genève. Deze aanpak gaf Skoda de mogelijkheid om een derde zitrij in te bouwen, wat tot nu toe onmogelijk was door de afmetingen van de batterijen. Het is nog niet bekend welke aspecten zullen verschillen tussen de auto’s van Volkswagen en die van Skoda. Maar we kunnen ons inbeelden dat Skoda blijft inzetten op veel ruimte en een goede verhouding tussen de prijs en de kwaliteit.

Superb als eerste elektrisch

De Vision S SUV zou een koffervolume aanbieden tussen 690 en 2.010 liter. “We hebben nog niet beslist hoe de elektrische auto er precies zal uitzien. We zitten nog niet in de finale beslissingsfase”, voegde Bernhard Maier nog toe. De eerste Skoda met een (deels) elektrische aandrijving wordt trouwens de Superb, die gebouwd wordt als plug-inhybride, afgeleid van de Passat GTE. Die wordt tegen 2019 verwacht. Maar daar blijft het niet bij. Skoda volgt namelijk het nieuwe plan van de groep. De strategie werd hertekend na dieselgate.

Nieuwe strategie

Wellicht wordt die strategie nog bijgesteld, vooral omdat de Russische markt in een ongekende crisis verkeert en een veelbelovende markt was voor Skoda. Dat lijkt niet langer het geval. Mogelijk komen er ook elektrische projecten voor de Fabia en Octavia, maar dat is pas op langere termijn. “De volgende drie jaren moeten we onze operationele prioriteiten bepalen en in evenwicht brengen”, zegt Bernhard Maier.

Eerst in China

Over de nieuwe SUV die de Yeti vervangt, verklaarde hij het volgende: “SUV’s zijn het sterkst groeiende segment van de wereld. We hebben al een relatief sterke aanwezigheid, maar dat voldoet nog niet om op alle markten doeltreffend te strijden.” Bernhard Maier wil de Chinese markt benaderen met twee specifieke modellen die binnenkort gelanceerd worden. “Als we onze aanwezigheid in China willen verdubbelen, is dat niet doenbaar zonder een SUV”, besluit Maier. Skoda wil trouwens zijn ‘invloedssfeer’ verruimen: in 2025 wil het merk aanwezig zijn in 120 markten, tegenover 102 vandaag.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten