De Toyota Mirai is samen met de Hyundai ix35 FCEV de eerste in serie gebouwde waterstofauto en begon zijn carrière 4 jaar geleden. Beetje bij beetje bouwt het futuristische model, dat met de hand in elkaar wordt gezet in de vroegere assemblagefabriek van de Lexus LFA, aan zijn carrière. Begin dit jaar vierde Toyota zo de landing van de drieduizendste Mirai op Californische bodem. Voor de volgende generatie willen de Japanners echter veel verder gaan, met een gestandaardiseerd en veel hoger productietempo en tegen een gevoelig lagere prijs. Deze nieuwkomer krijgt waarschijnlijk minder futuristische lijnen en zou eind 2019 of begin 2020 worden onthuld. Als officieel partner van de Olympische Spelen van Tokio in 2020 wil Toyota het evenement gebruiken om zijn waterstoftechnologie wereldwijd in de schijnwerpers te zetten. Naast deze tweede generatie van de Mirai zou de Toyota-groep tijdens de Spelen ook een waterstofversie voorstellen van de recente limousine LS van Lexus. En tot slot wil de Japanse reus nog een honderdtal waterstofbussen met de naam Sora gaan inzetten als pendelbus voor de Olympische Spelen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!