De S, V en XC90 delen allemaal het nieuwe technische platform SPA (Scalable Product Architecture) dat wordt gebruikt door alle grote Volvo-modellen, de toekomstige ‘60’-reeks inbegrepen. Voor de meer compacte modellen krijgt de toekomstige XC40 het voorrecht om een nieuw platform in te mogen wijden met de naam CMA, voor Compact Modular Architecture. Die moduleerbare technische basis is ontwikkeld om er zowel berlines, breaks, cabrio’s als SUV’s op te kunnen bouwen. Net zoals SPA kan CMA bovendien gemakkelijk een plug-in hybride aandrijflijn ontvangen omdat er plek is voorzien voor een batterijpakket. De toekomstige XC40 zal dan ook een T5-topversie krijgen die een turbobenzinemotor (180 pk) combineert met een elektromotor (74 pk).
Turbodriecilinder
De grote modellen van Volvo worden allemaal aangedreven door turboviercilinders van twee liter. De modellen die zijn afgeleid van CMA krijgen echter een nieuwe 1.5-driecilinder, die er zowel in benzine- als in dieselversies komt. Maar ook met of zonder drukvoeding (op benzine). Als kleine, compacte SUV met een verzorgd uiterlijk put de XC40 veel inspiratie uit de conceptcar 40.1 en werpt hij zich op als een Scandinavisch alternatief voor de Range Rover Evoque, BMW X1, Mercedes GLA en Audi Q3. De definitieve looks worden eind dit jaar onthuld en de marktintroductie volgt in 2018. In de nasleep daarvan komen tegen 2019 de V40 en V40 Cross Country.
Foto: Concept 40.1
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!