Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Alles over de toekomstige Volkswagen Passat

Geschreven door David Leclercq op 23-05-2014

De nieuwe generatie van de Volkswagen Passat komt pas eind dit jaar op de markt, maar we krijgen nu al een waslijst aan technische details. Er komt een 2.0 TDI met 236 pk en een nieuwe DSG-7.

Volkswagen heeft voor het eerst een hele reeks technische details vrijgegeven over zijn toekomstige Passat, die zijn werelddebuut beleeft op het salon van Parijs, in oktober van dit jaar. Met tot vandaag 23 miljoen verkochte exemplaren mag hij gerust een belangrijk model worden genoemd voor VW en Dr. Heinz-Jakob Neusser, lid van het directiecomité bij VW, beweert dat de nieuwe generatie “een referentie in het segment” wordt. Het uiterlijk is nog koffiedik kijken, want de schetsen die we als smaakmaker kregen, zijn erg onduidelijk.

Zoals verwacht rust het model op de nieuwe, modulaire MQB-architectuur die volop gebruik maakt van staalsoorten met extra hoge trekweerstand, zodat hij 85 kilo lichter is dan de huidige versie. In grote lijnen is de gewichtsreductie op de volgende manier bereikt: 33 kilo op het naakte koetswerk, 9 kilo op het chassis, 40 kilo op de aandrijflijnen en 3 kilo op de elektrische bekabeling. Qua afmetingen is de nieuwe Passat 2 millimeter korter dan het huidige model, maar de wielbasis is met 33 millimeter gegroeid, wat de beenruimte achterin ten goede zou moeten komen. En dat is niet alles, want door de achterbank 10 millimeter lager in te planten, is de hoofdruimte achterin met 26 millimeter toegenomen. Ook het koffervolume plukt de vruchten van het nieuwe platform, want dat is met 650 liter nog eens 47 liter groter dan in de huidige Passat en 50 liter groter dan in de Skoda Octavia Combi. Dat laat het beste verhopen voor verhuizers, temeer omdat de moduleerbaarheid erop vooruit gaat dankzij een achterbank in drie delen (40/20/40). Een ander detail is dat de rugleuning van de voorste passagiersstoel voortaan neerklapbaar is, zodat voorwerpen tot 2,85 meter lang kunnen worden vervoerd.

Onder de motorkap is eveneens het nodige nieuws te rapen. Zo is er een gloednieuwe TDI met 236 pk en 500 Nm, die aan een even nieuwe DSG-zevenbak wordt gekoppeld. En daar houdt het niet op, want Volkswagen laat verstaan dat het specifiek vermogen van deze superdiesel nog kan worden opgekrikt tot 136 pk per liter dankzij een elektrische compressor. Dat betekent dat de tweeliter er liefst 272 pk uit zou kunnen pompen, wat een absoluut record is voor motoren van deze grootte. We kregen ook al bevestiging van een plug-in hybride versie die dezelfde aandrijflijn gebruikt als de Golf GTE. Die combineert een 1.4 TSI met 154 pk en een elektromotor van 107 pk. Samen kunnen die maximaal 204 pk en 400 Nm leveren. Veel informatie hebben we verder nog niet over dit model, maar het verbruik en de uitstoot zouden niet veel hoger mogen liggen dan in de Golf GTE (1,5 l/100 km, 35 g/km).

Ook qua uitrusting boekt de Passat de nodige vooruitgang. Zo krijgt hij full led-koplampen met permanente grootlichten die verblinding tegengaan. Qua rijhulpsystemen mogen we een automatische remfunctie verwachten, die ook werkt wanneer de bestuurder indommelt. Voor de infotainment wordt het nieuwe systeem van de jongste Polo overgenomen, terwijl het instrumentenbord het grote TFT-scherm van de nieuwe Audi TT gebruikt. Aanvankelijk komen er een berline en een breakversie, maar die krijgen al gauw het gezelschap van een Alltrack en een vierdeurscoupé CC. Er wordt zelfs gefluisterd dat er een Shooting Brake komt, een kruising tussen de CC en de breakversie Variant. Afwachten...

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten