De nieuwe generatie van de Audi A3 Cabriolet, die wordt onthuld in Frankfurt, weegt met zijn 1.365 kilo zo'n 50 kilo minder dan zijn voorganger. De gewichtsdaling is te danken aan het gebruik van aluminium voor de motorkap en de voorruitomlijsting. Ook de McPherson-voorwielophanging is in dit lichte metaal gemaakt. In vergelijking met zijn voorganger is de nieuwe open A3 fors langer (+18 centimeter) en wat breder (+ 2 centimeter), maar hij werd ook wat lager (- 15 millimeter). Dankzij de extra lengte won hij 60 liter kofferinhoud.
De stoffen kap gaat open in 18 seconden. Dat kan ook al rijdend, bij snelheden tot 50 km/h. Als optie biedt Audi een 'akoestische' kap aan met een dikkere geluiddempende schuimlaag. Een andere opvallende optie zijn de led-koplampen met continu bijsturing van de lichtbundel. En ten slotte kan je ook Audi Connect bestellen, waarmee je aan boord verbonden blijft met de wereld. Je kan dan meteen een beroep doen op een hele reeks telematicadiensten die door de constructeur worden aangeboden.
Onder de motorkap biedt de A3 Cabriolet bij zijn lancering komende lente een 1.4 TFSI met 140 pk en een 1.8 TFSI met 180 pk, die allebei als optie kunnen worden gecombineerd met een S-Tronicversnellingsbak. Het dieselaanbod blijft voorlopig beperkt tot een 2.0 TDI met 150 pk. Later volgen nog andere krachtbronnen. In de herfst van 2014 komen een 1.6 TDI met 110 pk en de S3, die 300 pk haalt uit een 2.0 TFSI en die standaard met een zestraps S-Tronic wordt geleverd. Die sportieve variant krijgt een met 25 millimeter verlaagde ophanging en spurt naar 100 km/h in 5,4 seconden. De andere A3 Cabriolets kunnen als optie een sportophanging krijgen, waarmee ze 15 millimeter worden verlaagd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!