De 3.0 TDI Clean Diesel doet zijn intrede in het A4-gamma. Hij werd aangepast qua injectie en uitlaatgasnabehandeling en maakt nu gebruik van het additief AdBlue. De werkingsdruk van de gemeenschappelijke inspuitbuis werd verhoogd tot 2.000 bar, terwijl de verbrandingskamers werden voorzien van nieuwe sensoren. De uitlaatgasrecirculatie werd aangepast om het rendement te verbeteren en de uitstoot terug te dringen. Na het uitlaatproces wordt de NOx-uitstoot verminderd door een katalysator, dankzij de waterachtige oplossing AdBlue.
Na de Q7 wordt deze dieselmotor dus geïntegreerd onder de motorkap van de A4 berline en break met Quattro-vierwielaandrijving. Met deze drieliter heeft de berline een gemengd normverbruik van 6,7 l/100 km (6,8 voor de break Avant). De prestaties zijn niet mis, met respectievelijk 6,2 en 6,3 seconden voor de sprint van 0 tot 100 km/h en een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/h. De versnellingsbak is een Tiptronic-zestrapsautomaat. Het geheel voldoet an aan de Euro 6-normen, die verplicht zijn vanaf 1 september 2014, terwijl de Euro 5-normen vanaf morgen 1/9/2009 geldt voor nieuwe modellen die op de markt worden gebracht.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!