Gezien de op zijn minst behoudsgezinde stijl van de nieuwe A4 moesten we geen overduidelijke stijlrevolutie verwachten voor de Allroad-variant. En inderdaad, de nieuwe generatie behoudt een stijl die redelijk trouw is aan het vorige model. Maar opgelet: onder zijn klassieke, kleinburgerlijke avonturiersoutfit zit een nieuw platform verborgen. De nieuwe A4 Allroad deelt bijna geen enkel onderdeel met zijn voorganger.
90 kilo minder
Hoewel hij lichtjes groter wordt, profiteert de A4 Allroad van zijn nieuwe onderstel om zijn gewicht met een honderdtal kilo’s (90 om precies te zijn) te verlichten, wat hem op praktisch gebied een voordeel oplevert. Net als de nieuwe A4 Avant heeft de Allroad een iets ruimere koffer dan het vorige model: 505 liter in standaardconfiguratie en 1.510 liter met neergeklapte rugleuning. Standaard kunnen het bagagescherm en de achterklep elektrisch bediend worden (met als optie de mogelijkheid om de klep te openen door met je voet onder de achterbumper te bewegen). Ander vrij praktisch detail: de trekhaak is van nu af aan elektrisch wegklapbaar. Zo kan je indien nodig makkelijk tot 2.100 kilo trekken.
Tot 272 pk
Hoewel de A4 Allroad enkel afgeleid wordt met de Quattro-vierwielaandrijving, laat Audi wel de keuze tussen verschillende motoren. De voorgestelde TFSI’s en TDI’s ontwikkelen tussen 136 en 272 pk aan vermogen. Een genereus maximumvermogen dat geleverd wordt door de ‘high power’ 3.0-V6 TDI, die in staat is tot sportieve acceleraties (5,5 seconden voor de spurt van 0 naar 100 km/h) bij een zeer lage CO2-uitstoot (139 g/km). Minder veeleisende avonturiers zullen zich wellicht al tevredenstellen met de 2.0 TDI-variant met 163 of 190 pk, van bij de lancering. Later zullen er ook nog varianten met 136 en 150 pk verschijnen.
Gestuurde schokdemping
Voor de eerste keer kan de A4 Allroad als optie op gestuurde schokdempers staan. Het gaat evenwel niet over een pneumatische ophanging die de hoogte van het koetswerk kan laten variëren om over een onvoorzien obstakel te kunnen rijden. De Allroad-variant, die 23 millimeter hoger op zijn poten staat dan de A4 Avant, profiteert van zijn grotere banden om zich tot 34 millimeter hoger boven de grond te heffen. Natuurlijk neemt de Allroad-variant de moderne uitrusting van de nieuwe A4 over. Hij zal in februari in de prijslijsten verschijnen en de eerste exemplaren zullen tijdens de zomer te zien zijn in de toonzalen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!