Audi's vlaggenschip A8 werd voorzichtig hertekend, met een nieuwe motorkap, een herwerkt radiatorrooster, opgefriste bumpers en andere lichtblokken. In die laatste kunnen als optie ledlichten met matrixtechnologie worden ingebouwd. Met dit systeem bestaat elke koplamp uit 25 leds die onafhankelijk van elkaar kunnen oplichten en uitdoven om zo de lichtbundel te kunnen richten in functie van informatie in het navigatiesysteem. Achteraan waren leds al standaard en met deze facelift werden ze herschikt voor een andere look. Om de veiligheid te verhogen, biedt Audi een adaptieve snelheidsregelaar met stop&go-functie. Ook een nieuwe head-up display en spoorassistent staan op het programma.
De facelift gaat gepaard met een vermogensstijging van alle motoren, die meteen ook aan de Euro 6-normen voldoen. Zo gaat de 3.0 TDI van 250 naar 258 pk. De 4.2 TDI levert voortaan 385 pk en 850 Nm (in plaats van 350 pk en 800 Nm). Op benzinevlak gaat de 3.0 TFSI van 290 pk naar 310 pk en wordt de 4.2-V8 vervangen door een 4.0-V8 met twee turbo's en 435 pk. De hybride versie op basis van een 2.0 TFSI en een elektromotor (samen goed voor 245 pk en 480 Nm) blijft in het gamma. Deze versie verbruikt op de normcyclus 6,3 l/100 km en hij stoot 147 g CO2/km uit. Aan het andere uiterste staat de S8 met zijn 4.0-biturbo-V8 met 520 pk. Hij is uitgerust met actieve cilinderuitschakeling om brandstof te besparen. De opgefriste A8 en S8 worden volgende maand in Frankfurt onthuld.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!