Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Audi Q4 E-Tron (Sportback): alle details en prijzen onthuld

Geschreven door Yeelen Möller op 14-04-2021

De Audi Q4 E-Tron is eindelijk officieel gepresenteerd en komt direct in drie versies: de 35, de 40 en de 50 Quattro. Onderhuids zijn er veel overeenkomsten met de Volkswagen ID.4, die op hetzelfde MEB-platform staat.

Audi breidt zijn elektrische gamma eindelijk uit met een model dat iets betaalbaarder is. Het Duitse merk begon zijn EV-offensief met de in Vorst (Brussel) gebouwde E-Tron en E-Tron Sportback, terwijl onlangs de op de Porsche Taycan gebaseerde E-Tron GT zijn debuut maakte. Allemaal echte premium elektrische wagens, maar allemaal ook met een forse prijs van een dikke 70.000 euro tot meer dan 140.000 euro. Daar komt nu verandering met deze Audi Q4 E-Tron en Q4 E-Tron Sportback, die op het MEB-platform staan van de Volkswagen ID.4 en dus een stuk schappelijker geprijsd zijn.

SUV of Sportback

We krijgen direct beide koetswerkvarianten van de Q4 E-Tron te zien: de traditionele SUV en de meer coupé-achtige Sportback. Beide modellen lijken nog sterk op hun conceptversies van 2019 en 2020 met een hoog, maar vrij smal silhouet. De smoel wordt gedomineerd door een grote grille en dito luchthappers, al zijn deze gaten wel zo goed als dichtgemaakt, aangezien de elektrische aandrijflijn niet zo veel koeling nodig heeft.

Zoals we tegenwoordig kunnen verwachten van Audi, zijn de lichtsignaturen erg uitgewerkt, zowel voor- als achteraan. Heb je de matrix-leds aangevinkt op de optielijst, dan kan je 4 verschillende signaturen kiezen via het MMI-systeem. Qua formaat valt de Audi Q4 E-Tron netjes tussen de Q3 en de Q5 met een lengte van 4,59 meter, waarmee hij ook bijna exact even groot is als de Volkswagen ID.4, met wie hij zijn MEB-basis deelt.

Ruimte van een klasse hoger

Ondanks het feit dat de Audi Q4 E-Tron een stukje kleiner is dan de Q5, zou hij wel meer ruimte moeten bieden dankzij de meer compacte elektrische aandrijflijn, die een minder lange motorkap vraagt en bovendien komaf maakt met de middentunnel in het interieur. Audi belooft dan ook een genereuze hoeveelheid binnenruimte, zowel voor- als achterin. De koffer is ook best groot te noemen, met een volume van 520 tot 1.490 liter (535 tot 1.460 voor de Sportback).

Het interieur van de Audi Q4 E-Tron kregen we al eerder te zien en toont zich eerder klassiek, in lijn met de andere modellen van het merk, of ze nu elektrisch zijn of niet. Het stuurwiel is wel nieuw en heeft aanraakgevoelige oppervlakken om de verschillende functies te bedienen. Optioneel kan het ook bovenaan en onderaan worden afgevlakt.

Achter het stuur zien we een standaard digitaal instrumentendisplay van 10,25 duim en een MMI-scherm van 10,1 duim, dat later dit jaar optioneel kan worden geüpgraded tot 11,6 duim. Ook optioneel is het 'augmented reality' head-up display, dat de navigatierichting en de rijassistenten in 3D op de weg 'projecteert'. Volgens Audi krijg je zo het beeld van een 70 duim groot beeldscherm dat 10 meter ver staat. Nog een laatste optie is het premium audiosysteem van Sonos, dat voor het eerst samenwerkt met Audi.

35, 40 en 50

Bij de lancering van de Audi Q4 E-Tron (Sportback) zijn er drie vermogensversies te bestellen: de 35 E-Tron, 40 E-Tron en 50 E-Tron Quattro. De 35 E-Tron levert 170 pk voor de achterwielen en is ook de enige die het met het kleinere accupakket van 52 kWh (55 kWh bruto) moet doen, voor een WLTP-rijbereik van 341 km (Sportback: 349 km).

De 40 E-Tron heeft een elektromotor van 204 pk op de achteras en krijgt de batterij van 77 kWh (82 kWh bruto), waarmee het direct de versie is met de grootste range: 520 km.

De 50 E-Tron Quattro heeft dezelfde accu en achtermotor, maar voegt daar nog een extra elektromotor aan toe op de vooras voor een totaal van 299 pk. Door het hogere gewicht en de extra wrijving gaat er wel wat range verloren, die bedraagt bij de 50 Quattro nog 488 km (Sportback: 497 km). Daar staat wel een sprintje naar de 100 km/u in 6,2 seconden tegenover.

De kleinere batterij van de Audi Q4 35 E-Tron betekent ook dat hij minder snel kan opladen: tot 7,4 kW via wisselstroom (AC) en tot 100 kW via gelijkstroom (DC). De modellen met de grote batterij halen respectievelijk tot 11 kW en 125 kW. In ideale omstandigheden zou je zo tot 130 km moeten kunnen 'bijtanken' op 10 minuten tijd.

Prijzen

De Belgische verkopen van de Audi Q4 E-Tron starten al eind april voor de SUV en midden juni voor de Sportback. We kennen ook al direct de prijzen:

  • Audi Q4 35 E-Tron: vanaf €41.990
  • Audi Q4 40 E-Tron: vanaf €48.500
  • Audi Q4 50 E-Tron Quattro: €56.350

De Audi Q4 E-Tron Sportback kost telkens 2.000 euro meer, maar krijgt wel een elektrische kofferklep en Audi Drive Select als extra standaarduitrusting. De Q4 50 E-Tron komt daarnaast standaard als S Line in ons land.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten