De Audi RS5, die klaar is voor Genève, is een coupé met 450 pk. Het hart van deze supersportieve versie van de A5 is een V8 van 4.2 liter die erg hoge toeren aankan (meer dan 8000 o/m). Deze FSI ontwikkelt een koppel van 430 Nm tussen 4.000 en 6.000 o/m. Het blok wordt gekoppeld aan de zevenversnellingsbak met dubbele koppeling S-Tronic en de vierwielaandrijving Quattro. Die is van de laatste generatie met een differentieel met kroonwielen. Het systeem stuurt tot 70 procent van het vermogen naar de voorwielen en tot 85 procent naar de achterwielen, maar in normale omstandigheden is de verdeling 40-60.
Naast het werk dat het lichte en compacte middendifferentieel verricht, wordt het koppel elektronisch over de vier wielen verdeeld om doorslippen tegen te gaan. Als optie is een elektronisch sportdifferentieel voor de achteras beschikbaar. Ten opzichte van het basismodel heeft de RS5 een met 20 millimeter verlaagd onderstel. Achter de velgen van 19 of 20 duim installeerde Audi krachtige remmen met grote geventileerde schijven. Optioneel kunnen die koolstofceramisch zijn. De sporen werden eveneens gewijzigd.
Achteraan klapt een spoiler uit zodra een snelheid van 120 km/h bereikt is. Met dit addendum haalt de RS5 250 km/h (280 km/h op aanvraag). Hij trekt op van 0 tot 100 km/h in 4,6 seconden. Vanuit zijn sportstoel kan de bestuurder kiezen uit verschillende rijmodi: Comfort, Auto en Dynamic. De keuze beïnvloedt de motor, de versnellingsbak, de sturing, het differentieel en de uitlaat. In het interieur heerst een donkere sfeer met elementen in carbon, leder en alcantara.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!