Door de A1 en A1 Sportback licht te herwerken naar het voorbeeld van de S1 groeien ze met 2 centimeter tot 3,98 meter. De led-handtekening in de koplampen en het ontwerp van de achterlichten zijn hertekend. Onder de motorkap wijdt de constructeur uit Ingolstadt twee driecilinders in. Het was geleden van de A2 in de jaren '90 dat een Audi met een driepitter werd geleverd. Vandaag gaat het om een 1.0 TFSI op benzine met 95 pk die een normverbruik (nog niet bevestigde waarden) van 4,3 l/100 km (99 gram CO2/km) zou gaan neerzetten. Op dieselvlak is er een nieuwe 1.4 TDI met 90 pk die zijn dorst tot 3,4 l/100 km beperkt (89 g/km).
De driecilinders zijn niet de enige nieuwigheden in het motorenpalet. Alle andere krachtbronnen (drie benzines en één diesel, naast de eerdervermelde driecilinders) zijn herwerkt of nieuw. Een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling is als optie verkrijgbaar en is standaard op de nieuwe 1.8 TFSI met 192 pk. De S1 blijft uiteraard in de prijslijst met zijn 2.0 TFSI van 231 pk en 370 Nm, die de vier wielen aandrijft. De S1 en S1 Sportback hebben respectievelijk 5,8 en 5,9 seconden nodig om van 0 naar 100 km/h te spurten.
Verder krijgt de veelzijdige stadsauto een nieuwe, elektromechanische en snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Het elektronische stabiliteitsprogramma ESC is geherprogrammeerd om het koppel beter tussen de aangedreven wielen te verdelen. Daarnaast zijn de personaliseringsmogelijkheden nog verder uitgebreid. Geeks kunnen kiezen voor internet aan boord met online diensten en een wifi-hotspot voor passagiers. De vernieuwde A1 staat vanaf februari 2015 in de showrooms.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!