De Gran Coupé wordt net in de markt gezet als een extra variant van de 8 Reeks, niets meer en zeker niets minder. De snoet is evengoed quasi identiek, dus de vierdeurs komt gelukkig ook met heel brede in plaats van heel hoge (zoals op de X7) nieren. Zelfs het achterwerk met diffusor in het M Sport-pakket is hetzelfde, het verschil zit hem natuurlijk in de extra zijdeuren en dito raamstijlen. Maar de mix van de sierlijkheid van de al bekende sportwagens met de grotere afmetingen en dito functionaliteit van deze berline lijkt visueel alvast wel te werken. De gewelfde motorkap, de eerder sobere flanken, de dan weer wel flinke kasten rond vooral de achterwielen (met 19-duimsvelgen) en ook de horizontale en heel fijne lichtblokken voor (met lasers in optie) en achter, ze zorgen allemaal samen voor een bijzonder mooie cocktail.
Langer
De 8 Gran Coupé kreeg gelukkig wel een 20,1 centimeter langere wielbasis dan de coupé en cabrio, waardoor je achterin nu toch twee volwassenen kan meenemen. In de tweedeursmodellen lukt dat immers niet. Het koetswerk van de vierdeurs is trouwens ook 23,1 centimeter langer, 3 centimeter breder (voor extra schouderruimte achterin) en 6,1 centimeter hoger (voor meer hoofdruimte). In de koffer raak je minstens 440 liter kwijt, dat valt ook nog net correct te noemen. En de achterbank laat zich neerklappen, in een 40/20/40-verhouding. Vooraan is het interieur krek hetzelfde als in de coupé en cabrio, nogal wiedes dat BMW daar niet met een nieuw ontwerp voor zou komen aanzetten.
Lichter
Ondanks zijn grotere afmetingen, weegt de Gran Coupé niet zoveel meer dan de Coupé. Hij is zelfs iets lichter dan de Cabrio. In combinatie met hetzelfde en heel potente M-onderstel en een nog altijd laag zwaartepunt zou dat ook voor een vergelijkbare rijdynamiek moeten zorgen. Voor de 840i en de M850i zijn het M Sport-differentieel standaard, maar BMW belooft voor langere afstanden natuurlijk ook een hoogstaand comfort. Afwachten of dat dan nog enigszins beter is dan bij de voor slechte wegen wel harde tweedeursmodellen van de familie. De uitrustingsmogelijkheden zijn weer perfect vergelijkbaar met die laatste, uniek voor de vierdeurs is wel het (optionele) glazen dak van de voor- tot de achterruit.
Dezelfde motoren
En dan is er de mechaniek, die is natuurlijk ook bekend. De Gran Coupé komt als 840i met zes-in-lijn van 340 pk, als M850i met V8 van 530 pk en als 840d met een zescilinder op diesel van 320 pk. De eerste laat zich ook met (enkel) achterwielaandrijving bestellen, de andere motoren drijven de vier wielen aan. Steeds via een achttraps-Steptronic. De 840d is natuurlijk het zuinigst, met een normverbruik van 6,2 liter per 100 kilometer en een C02-uitstoot van 162 gram per kilometer. Of er ook een echte M met de V8 van 600 pk uit de tweedeursmodellen volgt? BMW wil het nog niet bevestigen of ontkennen, maar het ligt wel voor de hand. Prijzen zijn er nog niet, de lancering is voor september gepland.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!