De BMW 8 Reeks klaar voor zijn langverwachte comeback. We zagen de wagen reeds rondrijden als GTE-racer in het Wereldkampioenschap Endurance, nu maken we kennis met de uiteindelijke productieversie. Die debuteert als Coupé, later volgen de 8 Reeks Gran Coupé en de hardcore M8, aangedreven door de V8-biturbo uit de BMW M5.
Bij de commercialisatie in november 2018 krijgt de nieuwe 8 Reeks twee motorisaties, telkens gekoppeld aan de xDrive-vierwielaandrijving en aan de Steptronic-achttrapsautomaat. De 840d wordt aangedreven door een zes-in-lijn die een cilinderinhoud van 3 liter combineert met een vermogen van 320 pk en een maximaal koppel van 680 Nm. Dat volstaat om in 4,9 seconden naar 100 km/u te sprinten.
De voorlopige topversie is de M850i, die een vernieuwde versie van de 4,4 liter-V8 ingeplant krijgt. Die is 530 pk en 750 Nm sterk, en accelereert in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u. De M Performance-versies krijgen aan actief achterdifferentieel en uitlaatlijn met actieve flaps.
M Carbon
Het elegante vormgegeven 2+2-koetswerk van de BMW 8 Reeks Coupé combineert een lengte van 4.843 millimeter met een breedte van 1.902 en een hoogte van 1.341 mm. De kofferklep opent en sluit zich automatisch, het maximale koffervolume bedraagt 420 liter. De 840d weegt 1.830 en de M850i toch 1.890 kilogram.
De optionele M-dakconstructie uit CFRP (met koolstof versterkt plastic) en de bodykit M Carbon roeren wat extra testosteron onder het geheel. De smalle led-koplampen kan je uitrusten met de Laser Light-technologie die tot 600 meter schijnt. De designers van de BMW 8 Reeks Coupé staken veel tijd en moeite in de aerodynamica. Een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,33 is niet meteen om over naar huis te schrijven, de manier waarop de rijwind over, rond en door het koetswserk gestuurd wordt wel.
Denk aan aerotoepassingen zoals Air Curtains, Air Breathers, de nagenoeg vlakke bodem en de actieve roosters. De M850i herken je aan zijn subtiele spoilerlip op de achterpartij.
M Performance
De actieve Integral-besturing en de adaptieve M-ophanging met elektronisch gestuurde dempers zijn standaard op de nieuwe BMW 8 Reeks Coupé, de actieve rolstabilisatie komt als optie op de M850i. De zogeheten Driving Experience Control-toets biedt verschillende rijmodi, van Comfort en Eco Pro tot Sport en SportPlus.
Het M Sport-pakket krijgt een specifiek design dat het dynamische karakter van deze GT wil accentueren, zoals hertekende luchtinlaten, 19-duimsvelgen en een lederen M-stuur. De M Performance-modellen gaan nog een stukje verder in hun zoektocht naar sportiviteit en dragen 20-duimsvelgen met sportrubber, exclusieve koetswerkelementen in Cerium Grey en uit roestvrij staal opgetrokken interieurdetails. Verder heb je het M Technic Spart Package en de modelspecifieke uitrustingsmogelijkheden van BMW Individual.
Laser Lights
De 8 Reeks Coupé adopteert het nieuwe BMW Operating System 7.0-concept, met digitaal instrumentarium en 10,25 inch-aanraakdisplay voor het centrale multimediasysteem. Al kan je het infotainment net zo goed bedienen via Gesture Control, via stembediening of via klassieke toetsen, zoals op het stuur of in de centrale iDrive-module. Verder noteren we de nieuwe head-updisplay, de verder geëvolueerde BMW Connected Drive-toepassingen, de integratie van Microsoft Office 365 en Skype for business, en de slimme BMW Diplay Key.
Naast de comfort- zijn ook de veiligheidsnufjes helemaal bij de tijd. Denk maar aan Driving Assistant Professional met actieve Cruise Control en Stop & Go-functie, Steering & Lane Control Assistant, Lane Change Warning & Lane Departure Warning en Crossing Traffic, Priority & Wrong-way Warning. Of aan de opgewaardeerde Parking Assistant met nieuwe achteruitrijhulp, die de besturing overneemt om de auto achterwaarts te sturen over een traject dat je eerder vooruitrijdend afgelegd hebt - en dat tot een afstand van 80 meter!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!