Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / BMW i3

Geschreven door Olivier Duquesne op 24-07-2013

De BMW i3 is de eerste elektrisch aangedreven auto van deze prestigeconstructeur op de markt. Als optie is het mogelijk om een tweecilinder benzinemotor van 650 cm³ te installeren als range extender.

Normaal gezien was er een embargo op deze informatie tot 29 juli. Het ligt in onze gewoonte dergelijke embargo's scrupuleus te respecteren, maar eens te meer hebben vele buitenlandse sites gemeend het te moeten doorbreken. Wij zijn het aan onszelf en zeker aan u als lezer verplicht u de info niet langer te onthouden. Ziehier dus de eerste officiële gegevens over de i3, in AutoGids van 7/8 eerstkomend vindt u een uitgebreide close-up en een prototypetest van BMW's nieuweling.

BMW gooit zich dus in de elektrische aandrijving met de i3. De vierkante stadsauto meet net geen 4 meter en beschikt over een elektrische krachtbron van 125 kW/170 pk die ook 250 Nm koppel levert. De achterwielen worden aangedreven via een transferbak met 1 verhouding, de motor kan een toerental van 11.400 o/m aan, goed voor een top van 150 km/h. Dankzij het lithium-ion batterijpakket in de vloer kan hij 130 tot 160 km ver rijden met een lading, in de Eco Pro+ modus kan dat zelfs oplopen tot 200 km. Wie nog verder wil kan opteren voor een tweecilinder benzinemotor van 650 cm3 en 34 pk (afkomstig uit de BMW G 650 GS tweewieler) die dan als generator dienstdoet en naast de eleketrische motor tussen de achterwielen wordt ingebouwd. Daarmee geraak je 300 km ver alvorens er moet getankt worden. De i3 trekt in 7,2 seconden op van 0 naar 100 km/h.

Deze veelzijdige stadsauto op elektriciteit heeft 5 deuren en draait op interconnectiviteit. Standaard vind je BMW's ConnectedDrive systeem (Sim-kaart geïntegreerd) met veelvuldige toepassingen. Zo kan het navigatiesysteem bijvoorbeeld adviseren het laatste deel van een traject te voet of met ander (openbaar) vervoermiddel te doen als dit interessanter/sneller is. Vanop afstand kan je met je Smartphone zien of de auto voldoende is opgeladen en de optie Driving Assistant Plus kijkt ook toe op de veiligheid van het voertuig dankzij een waarschuwing voor mogelijke ongevallen of een systeem van voetgangerdetectie met automatische remfunctie. In november moet de i3 in de showrooms aankomen en daar zal hij vanaf 35.500 euro te verkrijgen zijn.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten