Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / BMW M3 en M4

Geschreven door Olivier Duquesne op 11-12-2013

Dankzij een lek op het internet zijn de BMW's M3 berline en M4 coupé voortijdig op het internet terecht gekomen. In de neus ligt een 431 pk sterke zescilinder.

Iets vroeger dan BMW zelf had gepland, zijn alle foto's en informatie van de BMW M3 berline en M4 coupé op het internet terecht gekomen. BMW past zijn nieuwe naamgevingslogica toe op beide sportievelingen, met even nummers voor de coupés en oneven nummers voor de berlines en breaks, maar beide modellen staan op hetzelfde platform en worden aangedreven door dezelfde turbozescilinder met 431 pk en 550 Nm. De drieliter is standaard gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak, maar als optie is een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling verkrijgbaar. In combinatie met die laatste beloven de Beiers een sprint naar 100 km/h in 4,1 seconden, terwijl dat met de manuele zesbak 0,2 seconden langer duurt. Bij 250 km/h grijpt een begrenzer in, maar met het optionele M Drivers Pack wordt die grens opgeschoven naar 280 km/h.

BMW heeft zich ingespannen om het gewicht te beperken van de M3 en M4. Daarom is veel gebruik gemaakt van aluminium, met koolstofvezel versterkt plastic en, voor bijvoorbeeld het dak, koolstofvezel. De auto's wegen respectievelijk 1.520 en 1.497 kilo, wat zo'n 80 kilo minder is dan de vorige M3. Het koetswerk is esthetisch stevig aangepakt, met een bult in de motorkap, grote luchtinlaten en een stevige diffuser achteraan. Volgens de constructeur zijn die elementen er om de luchtstroom rond de auto beter te geleiden en een voldoende koeling te garanderen van de motor, de aandrijflijn en de remmen.

Voor wie zijn M3 of M4 op circuit wil gebruiken, biedt BMW als optie de smartphone-applicatie 'Laptimer'. Die analyseert de persoonlijke rijstijl van de klant door de telefoon met de auto te verbinden via een usb-kabel of een docking station. De app registreert diverse parameters zoals de snelheden, de overlangse en dwarse acceleraties, het motortoerental, de stuurhoek en de positie van het gaspedaal. Op die manier kan de gebruiker zijn eigen manier van rijden evalueren via een grafiek of die per bocht vergelijken met een vorige geregistreerde ronde.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten