BMW zit niet bepaald met de vingers te draaien, want in afwachting van de nieuwe 7-Reeks, die op 10 juni wordt onthuld, pakken de Duitsers vandaag uit met de nieuwe X1. Die verandert onderhuids grondig aangezien hij op het platform van de Mini en de 2-Reeks Active Tourer staat, met de motor dwars ingeplant. Dat betekent dat de basisversies voortaan voorwielaandrijvers worden.
Uiteraard werd niet van een blanco blad vertrokken. De algemene lijn van de eerste generatie van de X1 (waarvan toch meer dan 730.000 exemplaren zijn verkocht) bleef in grote lijnen behouden. Hij werd echter wel 2 centimeter korter en 53 millimeter hoger, waardoor ook de stoelen hoger konden worden ingeplant (+ 36 millimeter vooraan, + 64 millimeter achteraan), wat meteen ook de beenruimte achterin ten goede komt. Die groeit namelijk met 37 millimeter, of zelfs met 66 millimeter als de auto is uitgerust met de optionele verschuifbare achterbank. De rugleuning van de tweede rij kan standaard worden neergeklapt in drie delen (40/20/40) en als optie is de hellingshoek ervan verstelbaar. De koffer kan tot maximaal 1.550 liter worden vergroot.
Verder belooft de nieuweling een 17 procent lager normverbruik (gemiddeldes van 6,4 tot 4,1 l/100 km naargelang de motor en een CO2-uitstoot van 149 tot 109 g/km) dankzij een volledig vernieuwd motorenpalet, dat volledig drukgevoed is. Op het programma staan twee benzinemotoren en drie diesels, allemaal met vier cilinders en met vermogens van 150 tot 231 pk: de 20i, 25i, 18d, 20d en 25d, maar we verwachten dat dit gamma zeer snel naar beneden toe zal worden uitgebreid. Al de lanceringsmotoren worden aan een manuele zesversnellingsbak of een achttrapsautomaat gekoppeld.
Net zoals de versnellingsbak is ook de vierwielaandrijving nieuw. Die werkt met een meerschijvenkoppeling die bij gripverlies meer koppel naar de achteras versluist en niet langer naar voren. Voor de ophanging zijn nieuwe asprincipes gekozen en de auto kan als optie worden uitgerust met een adaptieve schokdemping, een actief stuur of een sportonderstel.
Qua uitrusting blijft de X1 een premiumproduct, want hij kan worden besteld met een head-updisplay, een automatische kofferklep en het bij BMW onvermijdelijke ConnectedDrive. Verder is de X1 nu verkrijgbaar met alle systemen van de Driving Assistant Plus: een actieve snelheidsregelaar met Stop&Go-functie, spoorassistent, automatisch filerijden en botswaarschuwing met automatische stadsremhulp. Daar worden uiteraard alle elementen aan toegevoegd die sinds kort verkrijgbaar zijn op het vlak van comfort, navigatie en infotainment.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!