Natuurlijk krijgen zowel de X3 als de daarop gebaseerde X4 een M-behandeling. Die atletische cross-overvarianten krijgen een nieuwe zes-in-lijn in de neus, een door twee turbo's ondersteunde 3 liter-krachtbron die een vermogen van 480 pk verzamelt en die een maximaal koppel van 600 Nm uitbraakt. Die biturbomotor drijft alle vier de wielen aan via het M xDrive-systeem dat we kennen van de BMW X5. Ook diens actieve achterdifferentieel onbreekt niet. Schakelen doe je via de M Steptronic, een achttrapsautomaat met specifieke M-kalibratie. Het resultaat? De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt 4,2 seconden, de topsnelheid wordt elektronisch beperkt op 280 km/u (M Driver's Package).
Met de M van Meer
Om die extra power de baas te blijven, zorgt BMW voor een speciale sportophanging met aangepaste geometrie, elektronisch gestuurde dempers en zogeheten Compound-remmen. Ook de variabele stuurinrichting van de X3 en de X4 M wordt flink aangepakt. Uiteraard kan je de kalibratie van de vierwielaandrijving, de versnellingsbak, de demping en de stuurinrichting manipuleren via de verschillende rijmodi. Op het stuur staan twee knalrode M-knoppen voor je favoriete settings.
Ook het koetswerk krijgt een M-behandeling. De SUV-tweeling staat op brede 20-duimsvelgen, draagt gespierde bumpers met extra koelopeningen en telt vier uitlaatpijpen. De BMW X3 en X4 M komen ook als nog krachtigere Competition. Diens biturbomotor braakt liefst 510 pk uit, waardoor deze variant nog wat sneller vanuit stilstand naar 100 km/u spurt. In 4,1 seconden, om preciezer te zijn. De Competition herken je aan de glanzend zwarte koetswerkdetails en aan de 21-duimsvelgen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!