De derde generatie van de BMW X5 wordt amper groter (3 centimeter in de lengte), maar pronkt met vernieuwde lijnen die hem een dynamischer look moeten bezorgen, maar tegelijk ook de stroomlijn verbeteren (de Cx-waarde zakt tot 0,31). Die gunstige aerodynamica dankt de X5 ook aan zijn actieve luikjes voor de luchtinlaten en aan zijn luchtgeleiders, onder meer voor de wielkasten en ter hoogte van de achterruit.
Bij de lancering van het model, in november, zullen drie motoren beschikbaar zijn, allemaal met achttrapsautomaat: de 30d met 258 pk, de M50d met 381 pk en de 50i, met een V8 op benzine van 450 pk. Een maand later komen daar nog een 40d (313 pk) en 35i (306 pk) bij, maar ook een basisdieselversie... met viercilinder. Het gaat om de 25d, die zal worden aangeboden met de vierwielaandrijving xDrive van de andere motorversies, maar ook - en dat is een primeur - als achterwielaangedreven sDrive. Die laatste versie zou officieel slechts 149 g/CO2 km uitstoten (ongeveer 5,5 l/100 km). Alle motoren voldoen aan de Euro 6-uitstootnormen.
Het interieur blijft voldoende ruim om optioneel plaats te bieden aan een derde stoelenrij. De koffer - met gemotoriseerde kofferklep - heeft (in vijfzitsconfiguratie) een inhoud van 650 liter, een volume dat kan worden uitgebreid tot 1.870 liter. Zoals gebruikelijk biedt BMW weer een hele waslijst aan opties aan, zoals internet in de auto, met toegang tot Facebook en Twitter. Het systeem heeft ook een functie waarmee je e-mails en sms kunt inspreken. Opvallend is dat er meerdere mogelijkheden zijn voor de adaptieve ophanging: de Comfort Adaptive Suspension, de M-sportophanging (voor de krachtigste versies) en de Professional Adaptive Suspension.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!