De e-Clutch van Bosch is er om de fans van de manuele versnellingsbak bij te staan in de file. Zolang de bak in de eerste versnelling staat, moet je het koppelingspedaal niet gebruiken om te kunnen kruipen. Een elektrisch aangestuurde koppeling doet dat voor de bestuurder. Eens de file achter de rug is, kan je het koppelingspedaal weer normaal gebruiken. Al moet je ook dan niet langer de dosering ervan onder de knie hebben, want die wordt elektronisch geregeld.
De e-Clutch kan verder automatisch ontkoppelen bij een noodstop om te vermijden dat de motor door de remmen wordt gesmoord. En daar houdt de toegevoegde waarde van het systeem nog niet op: het kan ook worden gecombineerd met een vrijloopfunctie zodat de motor kan worden uitgeschakeld bij het uitrollen om brandstof te besparen. Wanneer de bestuurder opnieuw gas geeft, wordt de motor terug opgestart en koppelt de e-Clutch weer aan. En ten slotte kan het systeem ook worden gebruikt om het motortoerental te optimaliseren telkens je schakelt. Bosch heeft nog geen marktintroductiedatum voor de technologie gecommuniceerd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!